Marie Skei stakk av med gull i NM for unge ryttere.

Siste dagen avgjøres det sies det - og det gjorde det i dag. Sebastian Langesund fra Ålesund Rideklubb lå i ledelsen før dagens 1,45 m. klasse med null feilpoeng, mens han hadde Marie Skei hakk i hæl med 2 feilpoeng.

Marie Skei

I første finalerunde red Marie med stålkontroll og satte press på Sebastian sammen med sin ni år gamle hoppe, med en glitrende nullrunde. Fjorårets norgesmester i klassen, Kristine Kalland, skrudde også på presset på Ålesundrytteren med en flott nullrunde og stod da med seks feilpoeng.

Sebastian red godt, men måtte se en bom gå på distansen etter to-kombinasjonen i første runde. Dermed røk Marie opp i ledelsen, foran Sebastian og Mathilde.

Dermed lå det hele i hendene til Marie. Med fokusert og rolig ridning tikket hun gjennom banen. Et touch ble til en bom ned, men Steinkjer-ekvipasjen lot det bli med det. Med seks feilpoeng totalt var seieren et faktum, foran Mikkel med åtte på sølvplass og Mathilde på bronseplass med 10 feilpoeng.

"I et år der stevnesesongen ble helt annerledes enn tenkt grunnet koronaen, vokste NM frem til noe enda mer spesielt enn ellers. – I år ble NM virkelig et høydepunkt, så dette var stort. Jeg er spesielt stolt av hesten min, hun har ikke så mye rutine, men hun har hoppet helt fantastisk og bare gitt alt!", sier Marie.

For bare noen uker siden var planen NM med den langt mer rutinerte Credendo, men dette måtte planlegges på nytt grunnet manglende kvalifikasjon. I Trondheim for et par uker kom NM-kvalifiseringen med Stoline i boks. I Drammen i dag satte hun strek under det faktum at hun nettopp er en særdeles god rytter med glitrende god ridning og en meget velfortjent Norgesmester-tittel.
-Dette var helt herlig, smilte Marie og legger til: - Det er en veldig god følelse at alle timene som vi legger ned gir resultater. Alle timene er virkelig verdt det! Og så er jeg bare så takknemlig for hver dag vi får sitte på ryggen på disse flotte dyrene!

Fullstendig resultatliste

Foto: Rebecca Ballestad-Mender

Bildene er til fri bruk, krediteres Rebecca Ballestad-Mender/Norges Rytterforbund.

Mikkel Flam

Nøkkelfakta Norges Rytterforbund:

• Stiftet 10.desember 1915
  • 12 største særforbundet i NIF
  • 32 500 medlemmer
  • 9 forskjellige grener
  • 17 kretser
  • 340 klubber
  • ca 1000 stevner pr år (fra klubb- til nasjonale stevner)

Følg saker fra Norges Rytterforbund

Siste saker fra Norges Rytterforbund

Jobber for sunne, glade hester - gir støtte til tre rideklubber23.10.2020 13:17:17 CESTPressemelding

-Våre hester gir oss så mye glede – vi har et ansvar for å passe på at de er sunne og friske, fastslår Beate Heieren Hundhammer, generalsekretær i Norges Rytterforbund. - I forbindelse med #stopphalthet-kampanjen vi har sammen med Agria Dyreforsikring har 42 rideklubber søkt om tilskudd til en treningsarena – Agria Naturbane. Dette er et konsept spesielt utviklet for å bidra positivt til hestehelsen. Vi har nå trukket ut tre rideklubber som hver får 40 000 kroner til slike prosjekter.

Unge norske ryttere viser krefter i Drammen29.8.2020 11:12:29 CESTPressemelding

De norske ryttere møtte toppryttere fra de beste europeiske nasjonene i fredagens CSIO3* Oxer Grand Prix på det internasjonale sprangstevnet på Linnesvollen, Drammen. Hinderhøyden lå på velvoksne 1,60 m – og til topps gikk irske Shane Breen. To unge norske ryttere satte strek under det at Norge har unge toppryttere på vei - Fredrik Berg Seim og Martine Myhrer Dyngeland fra henholdsvis Bergen og Maura tok to fine topplasseringer.