Marianne-saken blir true crime på TV 2

Hva skjedde egentlig da seks år gamle Marianne Rugaas Knutsen forsvant fra Risør, tilsynelatende i løse luften, en varm sensommerdag i 1981? Til høsten kommer true crime-serien «Mysteriet Marianne», der alle steiner skal snus i den uløste forsvinningssaken.
Foto: Privat

28. august 1981 forsvinner seks år gamle Marianne Rugaas Knutsen utenfor Frydendal varehandel i Risør, kun noen hundre meter fra sitt hjem. Marianne, som akkurat hadde blitt skolejente og storesøster, skulle på landhandelen for å kjøpe seg is. Etter at hun forlot butikken var det ingen som noen gang så henne igjen.

Saken fikk stor oppmerksomhet nasjonalt, og satte dype spor i det lille lokalsamfunnet i Risør. Hvem tok seksåringen? Noen utenfra, eller en av småbyens egne innbyggere? I snart fire tiår har familien og lokalbefolkningen lett etter svar. Hvordan kunne en liten jente forsvinne i løse luften i den tilsynelatende trygge sørlandsbyen? Hvordan har det preget Risør? Og hvor gikk det galt i etterforskningen?

– Mange spørsmål, ingen svar

Det er produksjonsselskapet Novemberfilm, som blant annet står bak «Norge bak fasaden», «Søsken», «Oslo brenner» og «Kompani Spitsbergen», som produserer dokumentarserien. I serien møter vi journalist Anne Marte Adolfsen. Adolfsen har også opptaksregi, mens Inger-Lill Persett er produsent.

– Her sitter en familie igjen med mange spørsmål, men ingen svar. Målet vårt er å forsøke å skape ny oppmerksomhet rundt saken, sier produsent Inger-Lill Persett.

Hun forteller at arbeidet med serien har gjort inntrykk.

– Dette er en sak som fremdeles er langt fremme i bevisstheten hos folk, og det er sterkt å høre hvor mye Mariannes forsvinning preger folk så mange år etterpå.

Serien er laget i tett samarbeid med Mariannes nærmeste familie, hennes foreldre Morten Ziender og Torunn Rugaas. Rugaas forteller at det er viktig for dem at saken ikke blir glemt.

– Det å være med på å lage denne serien har vært en viktig reise for meg. Det begynte med sterke opplevelser, som ble terapi, og fortsatte med en glede. Vi har også blitt nært knyttet til folkene som lager serien. Jeg og mine er virkelig stolte av å være en del av dette prosjektet, sier Rugaas.

– Ekstra spesiell og hjerteskjærende

TV 2s programredaktør, Kathrine Haldorsen, håper at dokumentarserien kan gi ny innsikt i en viktig del av norsk kriminalhistorie.

– Marianne-saken er ekstra spesiell og hjerteskjærende fordi den handler om et barn som aldri er funnet. Serien treffer som en knytteneve i magen, og det er rystende at den skyldige ikke er funnet og dømt. Vi håper dokumentarserien vil gi innsikt i hva som gikk galt i etterforskningen, og bidra til at familien får noen flere svar, sier Haldorsen.

Siril Vatne MelingPR- og medierådgiver

Pressekontakt for Mysteriet Marianne, Skal vi danse, Landskampen, Petter i fengsel, Heksejakt, Hjerteslag, Gullruten, Sommerhytta

Tel:970 43 166‬Siril.VatneMeling@tv2.no

Foto: Privat