Å Energi

Maria Moræus Hanssen ønsket til Å Energi

Det kommunale eierfellesskapet i Å Energi innstiller Maria Moræus Hanssen til styreledervervet i Å Energi. Valget vil skje på selskapets første ordinære generalforsamling 23. mai.

– Vi er svært glade for at Maria har stilt seg til disposisjon til vervet som styreleder. Det har vært et ønske fra den kommunale eiersiden at vi skulle finne en kandidat med solid erfaring fra toppledelse i større selskaper til å lede styret i et av Norges største kraftkonsern. Det har vi funnet i Maria, sier Per Sverre Kvinlaug, som leder arbeidsutvalget for de samordna kommunale eierinteressene i Å Energi.

Moræus Hanssen har omfattende toppledererfaring. Hun har vært konsernsjef i det tyske oljeselskapet Dea E&P, viseadministrerende direktør i Wintershall Dea E&P og konsernsjef for Engie E&P. I tillegg har hun hatt lederstillinger i Aker ASA, Statoil ASA (Equinor) og Norsk Hydro.

Moræus Hanssen har i dag flere styreverv. Utover å være styreleder i Stiftelsen Nasjonalmuseet for kunst og i Wastefront, sitter hun i styret i det internasjonale teknologiselskapet SLB (Schlumberger Ltd), Alfa Laval AB og Scatec ASA, i tillegg til Å Energi-selskapene Morrow Batteries og Eco Stor.

Hun er utdannet som petroleumsingeniør fra NTH (NTNU) og petroleumsøkonom fra IFT School i Paris.

- Maria var den første topplederen i norsk petroleumsbransje som gikk åpent ut mot oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja, og som lenge har ivret for at offshoreselskapene skulle engasjere seg i fornybar energi. Som styreleder i Å Energi vil hun få rikelig anledning til det, sier Kvinlaug.

Andre endringer i styret
Det er de samordna kommunale eierne som innstiller til leder, nestleder og fire øvrige faste medlemmer i kraftkonsernets styre.  Den formelle oppnevnelsen av styret skjer på generalforsamlingen 23 mai.

Dagens styreleder i Å Energi, Ann-Christin Andersen, er innstilt som nestleder i styret. Tove Elisabeth Pettersen er innstilt som nytt styremedlem. Hun har omfattende erfaring fra kraftbransjen og i dag er leder for økonomi og administrasjon i Norges Røde Kors. Lars Erik Torjussen, som i dag er nestleder i Å Energi-styret, fortsetter i styret som styremedlem.

Fakta om Å Energi:
Å Energi ble dannet i desember 2022 etter fusjonen mellom Agder Energi AS og Glitre Energi AS. Å Energi er Norges største kraftkonsern med virksomhet i hele verdikjeden, og et av landets største kraftkonserner med en normalproduksjon på 11.3 TWh fra 72 hel- og deleide vannkraftverk. Konsernet eier landets nest største nettselskap og har en betydelig virksomhet innen kraftforvaltning og salg av strøm i privat- og bedriftsmarkedet. Konsernsjef er Steffen Syvertsen.

Å Energi eies av Statkraft (33,3%) og et kommunalt eierfellesskap bestående av kommunene i Agder og Buskerud (66,7%). De kommunale eierandelene fordeles på de 25 kommunene i Agder (39,85%), Drammen kommune (13,66%) og Vardar (13,19%).

Fakta om Maria Moræus Hanssen:
Maria Moræus Hanssen (58) jobber i dag med styrearbeid, som konsulent og investor etter i mange år som toppleder.

Hun er styreleder i en start-up innen sirkulærøkonomi; Wastefront AS, og i Stiftelsen for Nasjonalmuseet og WINNS AS. Hun er også styremedlem i de børsnoterte selskapene Schlumberger Limited, Alfa Laval AB og  Scatec ASA og i batteriselskapene Morrow Batteries AS og EcoStor AS. Hun har tidligere hatt styreverv i industrikonsernet Yara, energikonsernet Hafslund og det kommunale foretaket Oslo Bygg.

Moræus Hanssen har tidligere blant annet vært CEO i tyske DEA Deutsche Erdoel AG og CEO for franske ENGIE E&P International SA. og har jobbet for selskap som Aker ASA, Statoil ASA (nå Equinor) og Norsk Hydro ASA. Moræus Hanssen er utdannet ved NTNU i Trondheim og IFPSchool i Paris.

For ytterligere kommentarer:
Per Sverre Kvinlaug,
leder arbeidsutvalget for de samordna kommunale eierinteressene i Å Energi
tlf: 90 91 28 27

Maria Moræus Hanssen

Om Å Energi

Å Energi

Følg pressemeldinger fra Å Energi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Å Energi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Å Energi