Maria Mena synger om livsglede, kjærlighet og død for «Etterglød»

Fredag 23. september opptrer Maria Mena på Lindmo med låten "It Was Love", inspirert av den prisvinnende TV-serien "Etterglød". Låten er tilgjengelig fra samme dag.
It Was Love - artwork

Det er ikke uvanlig at Maria Mena rører folk til tårer med sin musikk og sine fremførelser.
Og med «It Was Love» gjør hun det igjen.
Vakkert og nært, men mektig, videreformidler hun essensen i den prisvinnende dramaserien «Etterglød» så ingen sitter uberørt igjen.

«Etterglød» er historien om kreftsyke Ester. Om hvordan diagnosen og sykdommen påvirker familien og vennene rundt henne. Og mest av alt er det en historie om livsglede.

«Det er ikke en serie om motløshet og sorg, men en serie om gleden over å få leve og om å gjøre fantastiske ting for dem du elsker» forteller serieskaper og regissør Atle Knudsen som selv mistet sin kone etter lang tids kreftsykdom.

Hans opplevelser har gitt inspirasjon til serien, og selv om historien om Ester er oppdiktet, så er denne essensen av ektehet, kjærlighet og sorg med på å gjøre serien unikt engasjerende.

«Jeg ble bedt om å prøvespille for en rolle i serien, det er noe av det skumleste jeg har gjort og jeg ville helst bare legge meg under dyna og avlyse hele opplegget. Men serieskaperen Atle overbeviste meg om å teste.

Jeg gjorde så godt jeg kunne men på vei ut så sa jeg at jeg nok er mer komf med å lage musikken til serien, så om han noensinne ville jeg skulle gjøre det så måtte han gi lyd.

En god stund etterpå så tok han kontakt. Han var klar for å vise meg første og siste episode og da jeg fikk se det nydelige verket var det vanskelig å holde tårene tilbake.

Låten jeg tok meg frihet til å skrive etter å ha sett disse episodene er liksom hovedrollekarakteren sitt hjertesukk av at situasjonen har blitt som den har blitt... og et eventuelt avskjedsbrev .

I teksten ville jeg minne om det som faktisk er viktig i livet. Jeg ville referere til en barnetro jeg tror mange aldri helt kvitter seg med og som ofte dukker opp i slike situasjoner der man tvinges til å tenke på hva som kanskje skjer når vi dør. Og jeg ville generelt feire livet.

Det ble en utrolig sterk opplevelse å få skrive denne låta. En jeg aldri vil glemme.»

Maria Mena, Oslo, September 2022

«Etterglød», titulert «Afterglow» på engelsk, hadde verdenspremiere i forbindelse med Cannes-festivalen i våres, og vises på NRK i høst. «It Was Love» med Maria Mena slippes fredag 23. september, og samme dag fremfører hun den på Lindmo.

It Was Love - artwork
Maria Mena (c) Agnete Brun