Voksenåsen

Maria af Klinteberg Herresthal får forlenget åremål på Voksenåsen

Styret i Voksenåsen AS gir Maria af Klinteberg Herresthal et nytt åremål på syv år. Hun har dermed kontrakt på Voksenåsen frem til den 1. august 2029.

Maria af Klinteberg Herresthal har i sitt første åremål ledet Voksenåsen gjennom en stor omstillingsprosess, i en krevende periode med pandemi og nedstenginger.

Styret er svært fornøyd med måten hun har balansert det ideelle og kommersielle oppdraget på. Økonomien er i balanse og organisatorisk skjer det også en god utvikling, sier styreleder Lena Ek.

Hotellvirksomheten tiltrekker seg i økende grad gjester som ønsker å benytte seg av de unike aktivitet- og treningsmulighetene i området, og Voksenåsen ble nylig Norges første offisielle Vasalopp-senter.

Med sin brede erfaring fra kulturfeltet, har Herresthal bidratt til at Kultursentret med det ideelle oppdraget har fått en større plass og en tydeligere profil. Tildelingen av 2022 stipendet fra Micael Bindefelds stiftelse til minne av förintelsen (Holocaust) til Voksenåsens programsjef, Anna Florén, bekreftet dette.

Voksenåsens kunstsamling og bygningens kulturhistoriske verdi har også fått et forsterket fokus gjennom nært samarbeid med Statens konstråd og Statens fastighetsverk.

Om Voksenåsen

Voksenåsen
Ullveien 4

+47 22 81 15 00https://voksenaasen.no/

Voksenåsen ble innviet i 1960 og er Norges nasjonalgave til Sverige som takk for den humanitære hjelpen under andre verdenskrig. Voksenåsen er et norsk aksjeselskap heleid av den svenske stat gjennom Kulturdepartementet og drives som både hotell og som kultursenter for svensk-norsk samarbeid.

I sentrum for Voksenåsens virksomhet står møtet mellom mennesker. Hotellet tilbyr unike møterom og selskapslokaler for enhver anledning og Kultursenteret skaper kurs og arrangementer med barn, ungdom og unge voksne som hovedmålgruppe.

Maria af Klinteberg Herresthal (født 1966) er en svensk operadramaturg og kulturleder. Hun har bak seg studier i språk og musikk fra Norges musikkhøgskole og universitet i Norge, Sverige og Italia. Hun har også arbeidet som oversetter og sangpedagog og var med å bygge opp radiokanalen NRK Klassisk. Hun ledet dramaturgiatet ved Den Norske Opera & Ballett, før hun i 2009 ble formidlingssjef med ansvar for en avdeling som blant annet markerte seg ved å vinne The International Opera Award 2015 i kategorien «Accessibility». Hun er siden 2016 ansatt i et åremål som administrerende direktør for Nasjonalgaven Voksenåsen. Åremålet var i utgangspunktet frem til 2022. Nå er det forlenget til 2029.

Følg pressemeldinger fra Voksenåsen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Voksenåsen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.