Mari Midtli er ute med soloalbum

Mari Midtli- ein av Noregs fremste folkesangarar er ute med soloalbum

Mari Midtli reknas i ein alder av 22 år som ein av dei fremste utøvarane av vokal folkemusikk i Noreg. Hennar framifrå formidling og nærvere framkallar fort frysningar og har gjort sitt til at ho har vunne Landskappleiken (vokal klasse B) to gonger og hausta ei rekkje prisar. No kjem hennar første soloplate på Heilo. ”Dalen” består av Mari Midtlis favorittsongar frå nære kjelder i Gudbrandsdalen.

Hør Mari Midtli "Dalen" her!

Plata lanserast på heimebane med konsert heime på Låven på Sel 22. juni, og med ein eigen konsert under Landskappleiken i Vågå, 28 juni. ! Vokalmusikken i Gudbrandsdalen har vore ein gøymd skatt i mange år. Nesten ingen har brukt den. Mari har derfor dei siste åra jobba med å finne fram gamalt vokalmateriale, og har etter kvart opparbeidd seg eit breitt repertoar. Ho har gått i lære hjå Camilla Granlien, ein av dei få andre vokalutøvarane som utøver tradisjonen frå Gudbrandsdalen, og hatt mange møter med den store kjelda Jarnfrid Kjøk. ”Dalen” består av repertoar som ho har etter desse toneangivande lærarane, og songar og slåttar som Mari har gravd fram frå arkivopptak og nedskrivingar.

Sjølv om materialet botnar i meir eller mindre gamle kjelder, er Maris formidling alt anna enn gammalmodig. Songen er det bærande på albumet og hennar klokkeklare stemme og friske arrangement spelt av Andreas Bjørkås (feler) og Vegard Moshagen (trøorgel), gjer dette til ei plate til å bli røyrt og glad av. Plata er kalla opp etter Maris favoritt-feleslått ”Dalen”, som på plata blir framførd med slåttetralling. Den er ei hylling til tradisjonsmusikken frå Gudbrandsdalen og dei som har førd den vidare, der ho føyer seg inn som ein verdig arvtakar.

Om Mari Midtli Mari Midtli byrja å spele fele som 6-åring, og etter kvart voks òg interessa for folkesong. Ho har vore solist med TrondheimSolistene og KORK ved fleire høve, i tillegg har ho blant anna samarbeidt med Aslak Brimi, Mads Erik Odde og Bjørn Kåre Odde. Ho er utdanna ved Ole Bull Akademiet på Voss. Mari har vunne ei rekkje prisa, forutan ein drøss topplasseringer på Landskappleiken kan nemnast Toneprisen i 2015, Peer-Gynts Talentpris, DNB’s Talentstipend, Fureprisen og Furestipendet 3 år på rad.

Frøydis B. Ruud

froydis@grappa.no

Mari Midtli- ein av Noregs fremste folkesangarar er ute med soloalbum

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Sigmund Groven er ute med albumet "Songs for Harmonica"20.9.2019 10:53:31 CESTPressemelding

Fra munnspillets store ambassadør og mester Sigmund Groven kommer et album med melodiøs musikk skrevet av Kristian Lindeman. I samspill med Grovens nære medarbeider gjennom over 30 år, Ivar Anton Waagaard, presenterer de vakre melodier med raffinert harmonisering. Groven fremfører de drømmende melodiene med en inderlighet og letthet som har skapt hans internasjonale karriere. Munnspillet og pianoet omfavner hverandre på en måte som bare 30 år med samarbeid kan fremkalle. Albumet lanseres med en konsert på Nasjonalbiblioteket 28. september, Sigmund Groven reiser så videre til London 1. oktober og turné i Sør-Korea 20.-27. oktober. Albumet kan høres her! Sigmund Groven I følge med munnspillet sitt har Sigmund Groven gjort stor internasjonale karriere. Hans solistkarriere spenner fra listeplasseringer i Sør-Korea til prestisjefylte solistoppdrag i New Yorks Carnegie Hall, konserthusene i Tokyo og Hong Kong, og Mozarteum i Salzburg, samt med orkestre som Academy of St.Martin-in-the-Fields,

Popol Ace er ute med Silently Loud20.9.2019 10:20:47 CESTPressemelding

I januar 2003 ble en gammel drøm til virkelighet. Da ble Popol Ace invitert til å spille to konserter med KORK på Rockefeller i Oslo, samt i Drammen Teater. I dag kan du oppleve dette igjen med albumet Silently Loud. Silently Loud ble opprinnelig utgitt som en dobbel DVD i 2004, men er nå trykket på både vinyl og CD, 15 år etter konsertene fant sted. Dermed kan publikum snart få oppleve de musikalske høydepunktene fra denne spennende produksjonen til en av de mest originale og stilskapende norske popgruppene gjennom tidene. Det symfoniske potensialet i bandets komposisjoner hadde ligget som en urealisert drøm i mange år, men her er beviset på at av og til blir drømmer til virkelighet. Båret frem av Pete Knutsens nydelige arrangementer, med Frode Thingnæs som dirigent, og Popol Ace sin vakre musikk, kan publikum glede seg over denne legendariske konserten i fysiske utgaver. Popol Ace er et Spellemannvinnende prog-rock-band som gav ut fire album mellom 1972-1978. På Silently Loud består

Jan Bøhler er ute med singel20.9.2019 09:21:53 CESTPressemelding

I dag er Jan Bøhler ute med sin nye singel, hvor har slår et slag for østkantsdialekten med «Innmari vårs». Denne høsten skjer det endelig. Jan Bøhler slipper sitt debutalbum, og du får høre den aller første singelen i dag. Sammen med den slipper han også en splitter ny musikkvideo. Dette er en låt som viser Jans brennende engasjement for folkesjela og språket på østkanten i Oslo, med et fengende soft rock-lydbilde som bakteppe. Hør «Innmari vårs» her og se musikkvideoen her! På «Innmari vårs» husker Jan tilbake til oppveksten, da det ble sagt at østkantspråket var slang og stygt, og at man ikke ble tatt på alvor om man snakket sånn. Han mener imidlertid at det har mange særtrekk som bidrar til å gi farge og liv til dagligspråket, f. eks. negativ forsterkning. – Jeg hører på langt hold når noen snakker ekte østkant-dialekt. Her sier vi ikke «meget bra» som i normalspråket, men finner på stadig nye varianter som dødsbra, dritbra, sinnssjukt bra, grisebra, grusomt bra, osv. Ungdommen, ua

Åge Sten Nilsen er ute med andre singel fra kommende album13.9.2019 14:52:01 CESTPressemelding

«Ghost On The Wall» er andre smakebit fra NRK Stjernekamp-aktuelle Åge Sten Nilsen sitt femte soloalbum Crossing The Rubicon, som viser at Åge for alvor har fått smaken for country i forkant av helgens utgave av programmet. Førstkommende lørdag er det countryen som får styre skuta på tv-skjermer landet over under ukens utgave av NRKs Stjernekamp. Dette er en sjanger som uten tvil har satt sine spor hos Åge den siste tiden, og dette er derfor et perfekt tidspunkt å slippe «Ghost On The Wall» til fansen. For ham er denne låta en hyllest til kvinnen. Hør den her! – «Ghost On The Wall» handler om musikere som meg som aldri er hjemme, og den samvittighetskvalen vi får av å bare være et spøkelse på veggen. Dette er derfor en låt til alle kvinnene som holder fortet når vi ikke kan det. Denne singelen følger «Baby Don't Be Leave», som nå også har fått en helt bisarr musikkvideo som du kan sjekke ut ved å trykke her! Albumet Crossing The Rubicon slippes på Grappa Musikkforlag 25. oktober.

Frida Ånnevik sitt nye album er ute nå13.9.2019 09:53:22 CESTPressemelding

"Resultatet er like sterkt som det er fint" - Aftenposten, terningkast 5. "Enkel engelsk sanglyrikk gjort til stor norsk poesi" - VG, terningkast 5. "Frida Ånnevik synger coverlåter, og oppnår målet med sånt: Å få det til å høres ut som et helt eget, personlig album" - Dagsavisen, terningkast 5. I dag er Frida Ånnevik ute med et album med tekster oversatt til norsk, fra artister som Joni Mitchell og Spice Girls! Andre sanger er ett av hennes mest ambisiøse prosjekter til nå. Med fire utgivelser bak seg har Frida høstet lovord og gode kritikker, og ikke minst gjort seg fortjent til tre Spellemannpriser. Etter søsterplate-prosjektet Her bor / Flyge fra i 2016 og 2017, hadde hun behov for å gruble litt før hun gjøv løs på nytt soloalbum med helt nye låter. Ved å gjendikte og synge andres sanger opplever hun etter eget utsagn at hun får utviklet seg videre og samtidig hvile litt i noen andres melodier. – Andre sanger er et plateprosjekt som har blitt til over flere år. Det er en coverplate

Jon Fosse i popsang-format12.9.2019 22:37:47 CESTPressemelding

Den unike norske musikeren, komponisten og produsenten Sandra Kolstad slapp på forsommeren sitt femte kritikerroste album, det svært åpenhjertige og velproduserte «Burning Love». 13. september kommer «Elv på himmelen», der hun har tonesatt dikt av en av Norges største nålevende forfattere, Jon Fosse, og invitert med seg en imponerende liste av vokalister, fra Sivert Høyem (første gang på norsk), Ane Brun, Tuva Syvertsen, Ingrid Olava og Thea Hjelmeland, til Ragnar Hovland , Gjertrud Jynge og Frank Kjosås.