Manglende momskompensasjon i regjeringens nye frivillighetsmelding

Regjeringens løfte om opptrapping av momskompensasjonsordningen ligger an til å bli en nedtur. Frivillighet Norge estimerer at det vil mangle mellom 400 og 500 millioner kroner på å fullfinansiere ordningen i 2021.
Stian Slotterøy Johnsen, generalsekretær i Frivillighet Norge. Foto: Charlotte Sverdrup / Frivillighet Norge

Kulturminister Trine Skei Grande la fredag 7. desember frem sin nye stortingsmelding om frivillighet. Meldingen, med tittelen "Frivilligheita – sterk, sjølvstendig, mangfaldig", har mange gode tiltak for å sikre framtidens frivillighet. Likevel er de frivillige organisasjonenes viktigste krav om full og rettighetsfestet momskompensasjon ikke innfridd.

I stedet lover regjeringen å øke rammen for momskompensasjonsordningen til 1,8 milliarder kroner innen 2021.

- Opptrappingen kan bli en nedtur

Frivillighet Norge estimerer at dette vil dekke om lag 80 prosent av frivillighetens momsutgifter.

- Opptrappingen kan bli en nedtur dersom organisasjonene ender opp med å betale 500 millioner kroner til statskassen som ikke blir kompensert, sier generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen.

Håper på regjeringsplattform

Frivilligheten setter nå sin lit til at forhandlingene om en ny regjeringsplattform kan forhindre nedturen.

- Vi skjønner at det er vanskelig å få finansminister Siv Jensen til å forplikte seg til rettighetsfesting av ordningen i en stortingsmelding, men vi tror KrF og Venstre kan få partileder Siv Jensen til å forplikte seg over forhandlingsbordet, sier Slotterøy Johnsen.

Berører 24 000 organisasjoner

I går ble det klart at kompensasjonsgraden for årets utbetaling av momskompensasjon vil være på 74,5 prosent. Mer enn 24 000 lag og foreninger mottar momskompensasjonsmidler fra Lotteritilsynet i løpet av desember, og det totale beløpet er på 1,4 milliarder kroner.

- Disse midlene bidrar til økt aktivitet i frivilligheten over hele landet og gjør det mulig å holde kostnadene ved å delta lavere. Ordningen er enkel og ubyråkratisk. Den støtter frivilligheten uten å legge politiske føringer for organisasjonen, mener Slotterøy Johnsen.

Å fullfinansiere og rettighetsfeste ordningen vil være helt i tråd med målene i den nye Frivillighetsmeldingen om bred deltakelse og en sterk og uavhengig frivillig sektor, avslutter generalsekretæren.