Mange vet ikke hvor mange kilo de kan ha på biltaket

Kun én av tre svarer at de vet hvor mye taklast de kan ha på bilen sin, viser en fersk undersøkelse fra NAF. Flere kvinner enn menn innrømmer at de ikke vet. - Ikke stol på at far i huset kjenner hvor mye dere kan ta med på taket i sommer. Så sjekk dette før bilen pakkes, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
For mange barnefamilier er skiboksen et kjærkomment ekstra bagasjerom på ferieturen. Det er helt fint å bruke den, men da må man være klar over tre vektbegrensninger. (Foto: NAF)

Selv i likestilte Norge er bilholdet i familien ofte noe far tar mest ansvar for. Men hele én av tre av mennene i undersøkelsen som Norstat har gjennomført for NAF, oppgir at de ikke vet hvor mye taklast de kan ha på sin bil. Blant kvinner svarer nær halvparten at de ikke vet.

- Kjønnsforskjellene er en ting, men det er tydeligvis lav kunnskap om hvor mye man kan pakke på taket av bilen når man skal på sommerferien, slår Sødal fast. - Folk må huske at det er ikke ubegrenset hva man kan pakke på taket. Laster du for tungt i skiboksen eller på takstativet kan det gå på trafikksikkerheten løs, fortsetter han.

Skiboksen har sine begrensninger

For mange barnefamilier er skiboksen et kjærkomment ekstra bagasjerom på ferieturen. Det er helt fint å bruke den, men da må man være klar over tre vektbegrensninger:

• Hvor mange kilo takboksen tåler?
  • Hvor mange kilo takstativene tåler?
  • Hvor mange kilo selve biltaket tåler?

Svaret på de to første finner du i produktinformasjonen til takboks og takstativ, mens hva selve taket på bilen tåler, skal du finne i bilens instruksjonsbok eller i vognkortet.

- Det er den laveste vektgrensen av disse tre som gjelder når du pakker bagasjen til sommerferien, sier Nils Sødal.

Pakk sikkert inne i bilen også

Det er ikke ubegrenset med plass inne i bilen heller. Derfor er det viktig å bare pakke det viktigste og ikke ta med alt for mye bagasje. Usikret last i bilen er en fare for trafikksikkerheten.

De aller fleste nyere biler har festepunkter for stropper i bagasjerommet.

- Husk å gjøre klar stroppene før du pakker bilen. Fest dem i festepunktene i bagasjerommet før bagasjen legges inn, sier NAF-rådgiveren.

Den tyngste bagasjen skal du pakke nederst i bagasjerommet og så langt fremme mot seteryggen som mulig. Pakk de mindre tingene rundt de store tunge koffertene eller bagene og stropp alt fast til slutt.

- Bruk litt ekstra tid på dette så dere kommer vel frem til reisemålet. Husk også å ikke ha harde løse gjenstander inne i bilkupéen. Nettbrett og løse mobiler er ikke bra. Skal de brukes, må de sikres, avslutter Nils Sødal.

Tabell: Er du kjent med hvor mye taklast du kan ha på din bil?

Total Kjønn Alder
Mann Kvinne 18-29 30-39 40-49 50-59 60+