Mange vannskader i sør – If setter inn ekstra skademannskap

Fredag kveld har forsikringsselskapet If fått inn flere titall meldinger om vanninntrenging i bygninger i Sør-Norge. Også biler er skadet.
Slik så det ut fredag ettermidag etter at vannet hadde trengt inn i en kjeller i Kristiansand. (Foto: If)

Ved 18-tiden fredag var det kommet inn nærmere 30 uværsskader på boliger og bedrifter til If. Skadetallet er ventet å stige utover fredagskvelden og de nærmeste dagene.

Det er først og fremt vann som har trengt inn i kjellere i Kristiansands-området If har fått melding om.

Noen biler har også fått vannskader.

– Det tar som regel litt tid før det er mulig å få et godt bilde av hvor mange skader slike uvær fører til. Det er alltid et etterslep i skademeldingene. Samtidig pågår uværet andre steder langs kysten, så det kan bli mange skader flere steder, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Han har foreløpig ikke noe anslag på hva skadene er i kroner og øre.

– Det er umulig å si på et så tidlig tidspunkt, sier Clementz.

Hvis en fullt innredet kjeller med bad får store vannskader, koster det et sted mellom 300 000 og en halv million kroner å sette kjelleren i stand igjen.

Vanninntrening og skader som dette dekkes for privatpersoner på bolig- og innboforsikring. For borettslag og sameier dekkes det på bygningsforsikringen. Beboere må ha egen innboforsikring.

Forsikringsselskapet If satte skadeapparatet sitt i ekstra beredskap fredag, og er allerede i gang med å hjelpe de første som har fått vann inn i boligen eller bedriften.

– Det er veldig stor pågang av folk som trenger hjelp med vann i kjellere, og vi setter derfor på ekstra mannskap med skadeeksperter. Mange trenger hjelp samtidig, så vi må også gjøre noen prioriteringer på samme måte som nødetatene gjør, sier Clementz.

–  Med kraftig regnfall på sommeren er det alltid vanskelig å si hvor regnbygene treffer. Hvis den kraftige nedbøren treffer tett bebygde områder med mye asfalt og tette flater, blir det som regel langt flere skader enn hvis bebyggelsen er spredt, sier Clementz.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)