Mange søkere til prestestudier

70 personer har søkt om å få begynne på prestestudiet høsten 2021. Det viser tall fra Samordna opptak. De 70 har profesjonsstudium teologi som sitt førstevalg, og har søkt opptak ved MF vitenskapelig høyskole, Teologisk fakultet ved Universitetet i Oslo og VID vitenskapelige høgskole.
Ole Andreas Børnes har valgt å studere teologi til høsten. (Foto: Privat)

15. april var fristen for å søke om plass på universitet og høgskoler, og tallene fra Samordna opptak viser at søkertallene til profesjonsstudiet i teologi også i år er gode.

Det har vært et annerledes år også for arbeidet med rekruttering til kirkelig tjeneste, med færre kontaktpunkter med aktuelle kandidater.

–En viktig rekrutteringsarena er ungdomsarbeidet i menighetene, og i koronaåret har det ikke vært mulig å gjennomføre mye av dette arbeidet. Likevel ser vi altså at tallene er stabile. Rekruttering er uansett et langsiktig arbeid, så det vi har gjort og det vi skal gjøre framover, tror vi vil gi resultater i form av dyktige medarbeidere i kirken vår. Alt tatt i betraktning er vi godt fornøyd med årets søkertall, sier avdelingsdirektør i Kirkerådet Jan Christian Kielland.

God utvikling over tid

De siste årene har det vært en tydelig positiv utvikling i søkertallene til teologistudiet, og årets tall bekrefter denne gode utviklingen. I 2020 hadde 75 personer profesjonsstudium teologi som førstevalg, i 2019 var tallet 74.

Førsteprioritets-søkere, profesjon teologi

54

62

54

75

74

75

70

Søkertallene for de andre kirkefagstudiene er ikke klare. Ikke alle disse studiene er del av samordna opptak, eller har andre søknadsfrister. Tallene vil bli gjort tilgjengelig når de er klare.

Nysgjerrig student i høst

Ole Andreas Børnes er en av de som har valgt å søke seg til teologistudier i høst. Han har lyst til å jobbe i kirken og med unge mennesker.

Jeg har søkt meg til teologistudet i høst fordi jeg er så nysgjerrig på mye i kristendommen. Bibelen i seg selv er veldig spennende, og kirkehistorie er jeg også interessert i å lære mer om.

Ole Andres kjenner flere som går på teologistudiet, og har hørt mye bra om livet på MF, der han har søkt. 20-åringen jobber i dag som stipendiat, eller hjelpelærer, på folkehøgskole. Ett år tett på unge og kristen tro har gitt mersmak.

Det jeg har mest lyst til er å jobbe med ungdom, eller unge voksne. Kanskje jeg blir ungdomsprest eller kapellan? Jeg kan absolutt tenke meg å jobbe i Den norske kirke, og har en del erfaring fra ungdomsdemokratiet der og tror kirken er et bra sted å jobbe. Jeg vet ikke om jeg går for master eller profesjonsstudiet, men det finner jeg ut av underveis. Jeg gleder meg uansett til å fordype meg i faget, avslutter trønderen.

Ole Andreas Børnes har valgt å studere teologi til høsten. (Foto: Privat)