Mange slurver når bilen skal på verksted

Nordmenn tar til takke med første og beste verksted. Åtte av ti som har hatt bilen på verksted de siste to årene, henter ikke inn tilbud fra andre enn verkstedet de hadde bilen hos.
Det kommer frem i en spørreundersøkelse som Respons Analyse har utført på oppdrag for Mittanbud.
– Det første er ikke alltid det beste
Kun 19 prosent av de spurte hadde innhentet tilbud fra flere verksted.
– Nordmenn er for slappe når det kommer til å hente inn tilbud fra flere, sier Håvard Bungum, administrerende direktør i Mittanbud.
Han er ikke overrasket over utfallet av undersøkelsen.
– Mange velger enkleste løsning, men tenker ikke over konsekvensene av valget de tar. Når du velger «første og beste» verksted så risikerer du å velge feil verksted for bilen din, og ikke minst et verksted til feil pris.
Bungums erfaring er at mange verksteder er villig til å strekke seg litt lenger når de vet at de konkurrerer med andre verksteder om å kapre en kunde. Han mener det er dette forbrukerne må utnytte.
– Spesielt på eldre biler og større reparasjoner vil jeg anbefale folk om å innhente flere tilbud. På denne type jobber kan det variere mye i både kvalitet og pris fra de ulike verkstedene.
Se etter styrker og svakheter
Bungum oppfordrer bileiere til å ikke bare se på pris, men også om verkstedene har erfaring med lignende jobber og bilmodeller.
– Verkstedet som priser seg lavest er ikke nødvendigvis det beste for deg. Vi tror det er viktig å sammenligne for å få et godt bilde av hva som må gjøres, hvor lang tid det tar å utføre jobben, når verkstedet har tid, og om verkstedet har erfaring med lignende jobber.
De eneste som tjener på at forbruker ikke innhenter tilbud fra flere er verkstedene, mener Bungum.
– Dette er et marked som i høyeste grad er utsatt for konkurranse - i hvert fall på større plasser og i byene, og det bør forbrukerne utnytte.
Nøkkelord
Kontakter
Martin Frich Grevstad
Kommunikasjonsansvarlig
Mittanbud
T: 91391244
M: martin.grevstad@schibsted.com
Bilder
Om Mittanbud
Mittanbud ble startet i 2009 og er Norges største anbudstjeneste. Vi formidler anbud til over 30 000 leverandører over hele landet, basert på forbrukerens beskrivelse av jobben og hvor i landet arbeidet skal utføres. Hver uke sender vi ut 5 000 nye jobber til bedriftene i tjenesten.
Følg pressemeldinger fra Mittanbud
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mittanbud på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mittanbud
Nordmenn er på sparebluss, bortsett fra når det gjelder oppussing3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Til tross for økonomisk usikkerhet og strammere privatøkonomi, fortsetter nordmenn å prioritere oppussing og vedlikehold i hjemmet. Tall fra Mittanbud, Norges største anbudstjeneste, viser at etterspørselen etter håndverkertjenester øker, selv om forbruket går ned.
Bruktbolig-boom gir 9000 flere oppdrag på Mittanbud5.5.2025 11:58:02 CEST | Pressemelding
Nedgang i nybygg, økning i bruktboligsalg og høye renter til tross; nordmenn pusser fortsatt opp for fullt.
Mittanbud fortsetter samarbeid med Norges Hyggeligste Håndverker for å fremheve viktigheten av håndverksyrker8.4.2025 11:31:34 CEST | Pressemelding
På vei inn i en tid med stor mangel på håndverkere, er denne kåringen viktigere enn noensinne for å inspirere flere unge til å vurdere håndverksyrkene.
Over 4500 bedrifter har BankID-verifisert seg på Mittanbud!14.1.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
I 2024 oppgraderte Mittanbud tjenesten betraktelig. Vi innførte BankID-verifisering av bedrifter og evalueringer, og inngikk samarbeid med Boligmappa og Lexolve. Målet er å levere en verdifull markedsplass til alle som bruker tjenesten.
Nordmenn pusser opp, også i sommerferien15.7.2024 05:00:00 CEST | Pressemelding
Ferietid til tross, flere bruker tid og penger på oppussing.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom