Mange sliter med søvnrutiner – tyr til sovemedisiner

Nå stilles klokka en time tilbake – og det trenger nordmenn. Ny undersøkelse viser at hver femte nordmann føler seg stort sett for trøtt i hverdagen, og over 300.000 sliter med å få på plass de gamle rutinene rundt søvn, etter at samfunnet i større grad har gått tilbake til normalen.
Foto: insung yoon, Unsplash

Gjenåpningen forrige måned kom brått på de fleste, og for mange betydde det en hverdag med strøket jobbskjorte, pendling og utallige kaffekopper. Nordmenn ble igjen nødt til å omstille seg for en «ny» hverdag.

– Nå som mange er blitt vant til å sove litt lenger på morgenen, og kanskje til og med ta seg friheten til en liten høneblund etter lunsj, ville vi se hvordan nordmenn ville håndtere å gå tilbake til normalen såpass raskt, sier Stig Henning Pedersen, driftsdirektør og farmasøyt i Farmasiet.

Av de som har hatt hjemmekontor store deler av pandemien, svarer 4 av 10 nordmenn at de har sovet lenger, og 21 prosent har følt seg mindre trøtte i hverdagen.

– Det kan ta litt tid å komme tilbake til gamle vaner. De som har lengre reisevei kan også føle seg ekstra trøtte i begynnelsen når kroppen har vært vant til å starte arbeidsdagen hjemme, sier Pedersen.

Høy bruk av sovemedisiner

Ifølge undersøkelsen bruker 11 prosent nordmenn sovemedisiner og naturpreparater for å få nok søvn i hverdagen, og tall fra Reseptregisteret viser at over en halv million nordmenn fikk sovemidler og beroligende midler på resept i fjor. Disse produktene omfatter N05B - Anxiolytika, N05C - Hypnotika og sedativa.

– Sovemedisiner fører nødvendigvis ikke til at du føler deg mer opplagt på dagen. Mange opplever en «dagen derpå-følelse», og det kan være uheldig å bruke tunge sovemedisiner over lengre tid. Kroppen venner seg til medisinen som gradvis fører til at du kan trenge større doser, sier Pedersen.

Han bekymrer seg over det høye antallet, og råder nordmenn til å forsøke andre søvnteknikker og reseptfrie preparater som søvnhormonet melatonin, før man tyr til tyngre medisiner.

– Går du gjennom en livskrise og virkelig ikke får sove, kan det være greit å bruke sovemedisiner, men det bør alltid konfereres med lege først. I starten av pandemien var det en betydelig økning i salget, noe som tilsier at usikkerheten rundt jobb og økonomi påvirket mange sovehjerter, sier han.

Ifølge Pedersen er det ti ganger så mange som velger å kjøpe reseptri melatonin fremfor tradisjonelle reseptbelagte sovemedisiner hos Farmasiet.

– Det beste hadde vært om færrest mulig trengte sovemedisiner, og forhåpentligvis kan gjenåpningen, tydeligere rutiner og færre bekymringer bidra til det. Det er likevel gledelig at flere velger det naturlige alternativet, sier han.

Dette er feilene nordmenn gjør for å sovne

I undersøkelsen har nordmenn også blitt spurt hvilke tiltak de gjør dersom de ikke får sove. Her svarer mange at de ser på film, serie (16%) eller YouTube (8%).

– Du bør helst unngå all form for skjerm rett før du skal sove. Lyset forstyrrer søvnen og reduserer melatoninnivået i kroppen, som er kroppens søvnhormon. Dette produseres naturlig når det blir mørkere, sier han.

9 prosent svarer også at de gjør fysisk aktivitet, mens 14 prosent spiser eller drikker for å sovne.

– Regelmessig trening gir bedre søvn, men unngå en hard økt rett før sengetid. Du bør heller ikke gå til sengs sulten eller innta et tungt måltid før du skal sove, avslutter Pedersen.

7 tips for en god døgnrytme

1. Prøv etter beste evne å legge deg og stå opp til omtrent samme tid, også i helgene.

2. Unngå koffeinholdige drikker etter klokken 17.

3. Unngå kraftig mosjon eller trening rett før sengetid.

4. Unngå å gå til sengs sulten eller spise et tungt måltid rett før du skal legge deg.

5. Unngå all form for skjerm (TV, mobil, nettbrett)

6. Hold en behagelig temperatur på soverommet (anbefalt er mellom 14 og 18 grader)

7. Prøv et preparat med melatonin. Dette er et hormon som finnes i kroppen fra før, og bidrar til å regulere døgnrytmen.

Foto: insung yoon, Unsplash

Om Farmasiet: