Mange sjåfører tatt for ruskjøring på én uke

Antallet rusanmeldte sjåfører i år er på et «all time high», og under ruskontrolluken forrige uke ble 184 sjåfører anmeldt for ruspåvirket kjøring.

I uke 49 gjennomførte politiet i hele Europa langt flere ruskontroller enn normalt, som et initiativ fra RoadPol (fagnettverk av trafikkpoliti). Utrykningspolitiet (UP) og politidistriktene økte også antallet ruskontroller på norske veier i kontrolluken.

– Dette er bekymringsverdige tall og vår sterke anbefaling til samtlige sjåfører der ute er å kjøre rusfri. Risikoen for å havne i en alvorlig ulykke er titalls ganger større for en ruspåvirket sjåfør, sier UP-sjef Knut Smedsrud.

«All time high»
Frem til november i år er 10.833 personer anmeldt for å ha kjørt i ruspåvirket tilstand. Til sammen ble 8.901 anmeldt for det samme i tilsvarende periode i fjor. UP understreker at fjorårets ruskontroller ble begrenset på grunn av koronarestriksjoner og at dette må tas høyde for når tallgrunnlagene sammenliknes. Likevel mener Smedsrud at tallene, i kombinasjon med funnene under ruskontrolluka, gir grunn til bekymring.

– Nå ser vi en utvikling vi skulle vært foruten: Antallet rusanmeldte sjåfører er allerede på et "all time high" i år. Vi ber alle der ute om å hjelpe oss med å stanse denne utviklingen – tør å si fra hvis du mistenker at noen du kjenner kjører i ruspåvirket tilstand – det er en av hovedårsakene til at skjer alvorlige ulykker på norske veier, sier UP-sjefen, og legger til:

- Samtidig som jeg er bekymret for økningen av anmeldelser, er jeg tilfreds med at politiet klarer å avdekke flere sjåfører for ruspåvirket kjøring og forebygge alvorlige trafikkulykker, sier Smedsrud.

Har ingenting på norske veier å gjøre
Av-og-til har i en årrekke samarbeidet med politidistriktene i det forebyggende arbeidet mot ruskjøring. Generalsekretær Ragnhild Kaski i alkovettorganisasjonen, er klar på hva hun mener om rusfunnene forrige uke:

– Enhver ruskjøring er én for mye, og resultatet fra forrige uke viser dessverre hvor viktig aksjonsuken er. Når vi vet hvor mange som blir tatt på én uke, er det skremmende å tenke på hvor mange tilfeller som aldri oppdages. Alkohol og annen rus har ingenting på norske veier å gjøre. Det er både livsfarlig og uakseptabelt å sjanse med andres og eget liv på den måten, sier Kaski.

Hun ber sjåførene om å være ekstra bevisste sitt ansvar i julehøytiden vi går inn i.

– Jeg oppfordrer alle som skal være sjåfør til å avstå helt fra alkohol. Det er ikke verdt å ta sjansen. Det finnes heldigvis mange, gode alkoholfrie alternativer. Disse bør vært lett tilgjengelige i et hvert juleselskap, sier Kaski.

Fakta om samarbeidet mellom Av-og-til og politiet
Alkovettorganisasjonen Av-og-til har i flere år samarbeidet med politiet om informasjons- og holdningskampanjer mot promillekjøring. Samarbeidet er beskrevet i Nasjonal transportplan, og går ut på å løfte problematikken i ruskontrollukene hvert år. Målet er å skape bred enighet blant norske sjåfører om at rus og bilkjøring er en uakseptabel kombinasjon, demme opp for en negativ tendens i enkelte miljøer der det finnes aksept for promillekjøring og bidra til å hindre unødvendig farlige situasjoner i trafikken.