Mange nestenulykker med grillen

15 prosent av oss har opplevd brannfarlige situasjoner når vi har grillet. - Et altfor høyt tall, mener brannekspert.
Slike skader kan unngås. Grill på ikke brennbart underlag. Skadebilde: Frende Forsikring.

- Tenk så mange som griller hver eneste dag nå i sommer, enten de er ferdig med ferie eller er midt i den. Enten hjemme, på stranda, i en park eller andre steder i nærheten av folk og bebyggelse, sier brannekspert og produktsjef Øystein Øren i Frende Forsikring.

Meteorologisk institutt har sendt ut farevarsel om lokalt stor skogbrannfare i Vestland og Møre og Romsdal tirsdag.

- Vi ser at uforsiktig bruk av grill og ild fører til gress-, skog- og husbrann hvert eneste år, sier han.

Mange griller på hjemmeferie
Tallene kommer fram i en undersøkelse Norstat har gjort for forsikringsselskapet Frende. De 1000 spurte har svart på om det har svidd seg under engangsgrillen eller oppstått brannfare når de har brukt grill.

- Mange velger nok deilig grillmat enkelte dager enten i ferien eller på soldager når jobbhverdagen er i gang igjen. Uten gode rutiner og grillvett kan det gå helt galt, sier Øren.

Han oppfordrer alle til å være spesielt forsiktig med bruk av engangsgriller, men også sigarettsneiper og annen ild.

- Nå er det svært tørt flere steder i landet, så vær bevisst på brannfaren. Ha alltid noe å slukke med ved grillen, sier han. Øren minner også om det generelle forbudet mot å gjøre opp ild i skog og mark fra 15. april til 15. september.

- Slik er det hvert år, sier branneksperten.

Disse feilene gjør folk oftest
- Dessverre er det mange som tar unødvendige sjanser. Det er lett å tenke at «det går sikkert greit», men det skal ofte veldig lite til for å starte en brann, sier Øren.

De vanligste feilene er å grille for tett på husvegger, ikke slukke engangsgrillen godt nok eller å kaste grillaske i søppelspannet.

Brannekspertens beste råd

• Ikke sett engangsgrillen på brennbart materiale. Sett den på grus, sand eller stein, ikke på planker eller gress.
  • Griller du på terrassen eller annet brennbart underlag, skaff en steinhelle eller en gulvbeskytter.
  • Så lenge grillen er varm må du holde den under oppsyn.
  • Aldri la barn eller kjæledyr være alene, eller leke, i nærheten av en tent grill.
  • Ha alltid godt med vann i nærheten.

Slik slokker du engangsgrillen

Engangsgrillen er favoritten for mange. Den er enkel å sette opp og enkel å kvitte seg med. Eller er den det?

- Det tar lang tid før engangsgrillen er kald nok til å kastes når du har brukt den. Du bør bruke godt med vann til å kjøle og slokke og ofte trengs det mer vann enn du skulle tro. Hvis du ikke bruker nok fordamper vannet og selv små glør inne i småvått brensel kan antenne på nytt, sier Frendes produktsjef.

Ifølge Landbrukets Brannkomite viser forsøk at en liten kulegrill med grillbriketter kan være varm i mellom syv og ti timer hvis den ikke slokkes. Engangsgrillene blir enormt varme under.

- De kan rett og slett antenne eller skade underlaget, sier Øren.

Alkoholfella
En del drikker også for mye alkohol mens de griller.

- Mengder med alkohol har ingenting med grilling å gjøre. Vent med det til maten er ferdig og grillen er kald, sier Øystein Øren i Frende Forsikring.

Grillvettreglene - grunnleggende sikkerhetsråd ved grilling

Engangsgrill/kullgrill

• Grillen skal stå trygt og stødig med god avstand til brennbart materiale, også fra undersiden.
  • Ikke bruk mer tennvæske enn nødvendig, og aldri på varm grill.
  • Vær varsom ved opptenning av grillen.
  • Ha alltid en bøtte vann eller en hageslange nær grillen. Ved bruk av engangsgrill, ta med en stor flaske vann.
  • Påse at grillen er slokket, og at asken er kald før den kastes på et sikkert sted. Engangsgrill bør slokkes med vann etter bruk.

Gassgrill

• Før du åpner for gasstilførselen på beholderen, påse at alle blussene er stengt.
  • Antenn alltid grillen med åpent lokk straks etter at gasstilførselen er åpnet.
  • Når grillingen er over, påse at både gassblussene og flaskeventilen er stengt.
  • Sjekk slanger jevnlig for sprekker og lekkasjer.
  • Kjenner du gasslukt og mistenker lekkasje, steng straks av gasstilførselen på gassflasken og flytt flasken til et sikkert sted.

Felles for all grilling

• All grilling skal foregå utendørs.
  • Barn og kjæledyr skal aldri være alene eller leke i nærheten av en tent grill.
  • Hold grillen under oppsyn så lenge den er varm.
  • For mye alkohol og grilling hører ikke sammen.
  • Ha førstehjelpsutstyr for behandling av brannskader tilgjengelig.
    Kilde: Brannvernforeningen

Det er koselig å grille, men husk på grillvettreglene. Foto: Pixabay.