Mange er klare for bilferie i Norge: Dette irriterer oss mest i trafikken

Seks av ti innrømmer at de blir hissige i trafikken. Her er lista over det som fyrer oss aller mest opp med andre bilførere.
Bilister som fikler med mobilen mens de kjører er farlig og kommer høyt på irritasjonstoppen. Foto: Pixabay.

- Jeg kjenner meg godt igjen i lista selv! På toppen troner folk som ikke bruker blinklys riktig. Det er veldig irriterende, men også potensielt veldig farlig, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Undersøkelsen Norstat har gjennomført for Frende viser at en av fem planlegger bilferie i sommer.

- Det vil kreve økt bevissthet fra sjåførene og tydelige signaler for å unngå uhell, mener fagsjefen.

- Vi har eksempler på at det har skjedd dødsulykker på grunn av førere som ikke brukte blinklys, bekrefter seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen.

Dette er irritasjonstoppen
Her er listen over hva som får begeret til å renne over for norske bilister:

1. At blinklys ikke brukes riktig (28 prosent)
  2. At bilister driver med andre ting mens de kjører (23 prosent)
  3. At folk ikke følger fartsgrensen (18 prosent)
  4. At vikeplikten brytes (9 prosent)
  5. Feil kjøring i rundkjøringer (6 prosent)
  6. Manglende fletting i kø (6 prosent)
    (Kilde: Frendeundersøkelsen, utført av Norstat)

Ti prosent sier at det er ingenting som irriterer dem med andre trafikanter.

Mobil + bil = fare
- Det er vanskelig å rangere, men at bilister driver med andre ting mens de kjører fører ofte med seg andre farlige feil. Uoppmerksomhet kan gjøre at folk ikke følger fartsgrensen, eller at de bryter vikeplikten, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Roger Ytre-Hauge i Frende er enig i at andreplassen i kåringen er urovekkende. Ofte er dette «andre» folk driver med mens de kjører relatert til mobilen.

- Det er gjerne irriterende for andre, men det er også livsfarlig. Ordene mobil og bil ligner, men de har ingenting med hverandre å gjøre. Det virker som om mange fremdeles ikke helt skjønner det, sier han.

Når kan du bruke mobilen?
Du har kun lov å bruke mobilen når bilen er i bevegelse hvis du har håndfriutstyr og en fastmontert mobiltelefon.

- Uansett anbefaler vi ikke at du snakker i telefonen når kjøreforholdene er vanskelige eller trafikken er uoversiktlig, sier Ytre-Hauge.

- Og selvsagt skal du aldri skrive eller lese meldinger mens du kjører. Hvis du må gjøre noe, kjør inntil siden og stopp helt opp, sier fagsjefen.

Trygg Trafikk ser at det som bidrar mest til alvorlige ulykker er for høy fart etter fartsgrensen eller forholdene, uoppmerksomhet eller kjøring i ruspåvirket tilstand.

Mange nye bobiler på veiene
- I tillegg at undersøkelsen viser at mange vil på bilferie i sommer, har vi hatt økt etterspørsel etter bobilforsikring den siste tiden, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

Med mange nye bilferierende på veien er det viktig å stresse ned for å sikre at alle kommer trygt fram.

- Mange som ikke er vante med flere uker bak rattet gjør dette for første gang. Og mange har ikke veldig lang erfaring med bobil, spesielt ikke på smale og kronglete veier. Derfor håper jeg folk er ekstra oppmerksomme og tålmodige med hverandre på veiene i år. Hold irritasjonen under kontroll, sier Ytre-Hauge.

Sov og spis
Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk har noen klare råd for hvordan bilferien kan gjøres mer håndterlig.

- Planlegg turen og etappene. Det handler om å kjøre etapper som gjør at både sjåfør og passasjerer har det bra og at stemningen i bilen er god. Sørg for å få nok søvn og næring slik at oppmerksomheten er på topp, sier han.

For å sikre deg om det blir bråstopp, anbefaler ekspertene også å unngå løse gjenstander i kupeen, sikre lasten og selvfølgelig sørge for at alle bruker bilbelte, også i bobil.