Ticket Feriereiser

Mange er klare for å forandre atferd for å minske klimapåvirkningen – få vil avstå fra utenlandsreisen

Del

Halvparten kan tenke seg å sortere søppel eller minimere sitt bruk av plast for å minske klimapåvirkningen. Hver fjerde nordmann er villig til å spise mindre kjøtt og spise mer lokalproduserte varer. Bare 8 prosent kan tenke seg å avstå fra å fly utenlands, mens 7 prosent ikke vil gjøre noen omstillinger i det hele tatt. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.

De aller fleste – hele 93 prosent – kan tenke seg å forandre sin atferd for å minske klimapåvirkningen. Statistikken viser at man fremfor alt er klar for og betale litt mer eller akseptere noen ulemper i hverdagen for å leve mer klimavennlig, for eksempel ved å sortere søppel, minske bruken av plast, spise mindre kjøtt, spise lokalt produserte varer for å minimere utslipp fra transport eller reise mer kollektivt. Om det ikke finnes noen klimavennlige alternativ, som for eksempel til en flyreise, så er derimot bare hver åttende nordmann klar for å gjøre avkall på dette. 

- De fleste reiser bare utenlands en eller maks to ganger i året og for mange er dette en av få muligheter der de helt kan koble ut jobben, kanskje omgås med hele familien over generasjonene, nyte sol og varme og utvide horisonten gjennom å oppleve nye land og kulturer. Det sitter da langt inne å velge bort denne reiser, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Hva man er villige til å gi avkall er ulikt mellom menn og kvinner. Kvinner vil i større grad sortere søppel (56 %), minske bruken av plast (54 %), spise mindre rødt kjøtt (24 %), shoppe mindre (19 %) og plukke plast i naturen (13 %) sammenliknet med menn. Mens flere menn kan tenkes seg å bytte ut bilen med en elbil (20 %) og avstå fra å fly innenriks (11 %) enn kvinner.

Hva kan du tenke deg å gjøre for minske din klimapåvirkning?

  1. Sortere søppel, 52 prosent
  2. Minske min bruk av plast (plastposer, innpakning etc), 49 prosent
  3. Avstå fra å kjøre bil og heller reise mer kollektivt/sykle/ta tog, 21 prosent
  4. Spise lokalproduserte varer/varer i sesong, 20 prosent
  5. Spise mindre kjøtt, 19 prosent
  6. Bytte bilen til en elbil, 17 prosent
  7. Shoppe mindre, 16 prosent
  8. Plukke plast i naturen, 10 prosent
  9. Avstå fra å fly innenriks. 9 prosent
  10. Avstå fra utenlandsreiser, 8 prosent
  11. Annet, 3 prosent
  12. Usikker, vet ikke, 5 prosent
  13. Ingenting, 7 prosent

Kilde: Tickets Kantar Sifoundersøkelse, riksrepresentativt utvalg.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Ticket Feriereiser

Ticket Feriereiser
Ticket Feriereiser
Ensjøveien 23 B
0661 Oslo

22 05 15 00http://www.ticket.no

Om Ticket: Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 70 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg saker fra Ticket Feriereiser

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Ticket Feriereiser

Stor økning i weekendreiser i høst – klassikerne er mest populære12.9.2019 08:35:00 CESTPressemelding

Høsten er en attraktiv periode for weekendreiser. Mange vil gjerne ha noen dagers ferie utenlands, og bestillinger av weekendreiser øker med 25 prosent. Sol og bad frister ikke like mye nå som om sommeren – isteden er det energigivende storbyer som vi helst besøker. De mest populære reisemålene er klassikerne Amsterdam og Paris, mens Manchester øker mest, det viser ferske tall fra Ticket.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom