Mange bør droppe ferien i år!

Feriepenger utbetales i disse dager og ferietid betyr høyt forventningspress til både ferieinnhold og pengebruk. Imidlertid øker nordmenns betalingsanmerkninger jevnt og trutt. – For de fleste er det naturlig å glede seg til ferien. Imidlertid bør mange nordmenn ta et oppgjør med realitetene, advarer administrerende direktør i Bank2, Helge Dalen.

- Ferietid betyr økt forbruk og rutiner som avviker fra vår normale hverdag. Dette fører til at mange i løpet av kort tid mister oversikt over egen økonomi.  Ofte skyldes dette overforbruk eller at store enkeltkrav som for eksempel restskatt forfaller til betaling, sier Dalen og opplyser at banken ser en økning i antall lånesøkere i kjølvannet av sommerferien.

- Når feriepengene utbetales kan det gi en behagelig følelse av rikdom, fortsetter Dalen. Har du begrenset likviditet, og ikke tilstrekkelig god kontroll, bør du umiddelbart sette opp en oversikt over dine faste kostnader for å avdekke hvor mye penger du faktisk har råd til å bruke i ferien. Har du i tillegg fått restskatt så forfaller denne til betaling med første forfall den 20. august. Da er det ganske klart at noen prioriteringer bør gjøres før ferien starter, fortsetter Dalen.

– Det er ikke lurt å feriere for penger man ikke har. Vi har en klar oppfordring til de husholdninger dette gjelder, og det er å endre sine ferieplaner. Er man på minussiden etter at feriepengene er brukt til å betale regninger så bør man legge til rette for en lavkost ferie eller vurdere å jobbe et par av ferieukene for å komme på plussiden igjen, sier Dalen.

Overforbruk gjør høsten tung

- Overforbruker du i ferien kan høsten bli tøff. Når bunken av ubetalte regninger vokser, stiger også de skyldige beløpene fordi renter og gebyrer kommer i tillegg, understreker Dalen. Da kan dessverre spiralen være i gang med en økonomi på vei ut av kontroll!

I mai var det 248 646 personer registrert med betalingsanmerkninger for hele 40,3 milliarder kroner, viser tall fra Soliditet.

- Nordmenns betalingsanmerkninger øker jevnt og trutt. Det betyr at mange tusen mennesker får sin økonomiske handlefrihet ødelagt hver måned, fortsetter Dalen. Vår klare anbefaling er at det er bedre å endre ferieplanene eller kutte ut årets ferie dersom det kan gi et solid bidrag til å rette opp en utsatt økonomi. Det er en god investering å bruke feriepengene til å rette opp situasjonen, avslutter Dalen i Bank2.

Helge Dalen, administrerende direktør
Helge Dalen, adm.dir. Bank2

Fakta Bank2 Bank2 har spesialisert seg på å tilby finansiering til lånesøkere som av ulike grunner ikke kvalifiserer for lån i andre banker. Privatpersoner, selvstendig næringsdrivende og mindre bedrifter som kan stille tilfredsstillende sikkerhet i form av pant i fast eiendom kan få lån i Bank2 selv om det foreligger betalingsanmerkninger eller lignende. Vi fortsetter å posisjonere oss som en foretrukket samarbeidspartner for landets ordinære banker. Det kan vi gjøre fordi vi er bevisst vårt ansvar og gjennomfører rådgivning basert på høy faglig kompetanse, etikk og god rådgivningskikk. Våre kunderådgivere praktiserer en personlig og individuell behandling av hver enkelt kunde. De skal både anbefale og fraråde lånesøkere, samt opplyse om konsekvensene ved ulike produktvalg. Ved å ivareta kundens interesser på en best mulig måte bidrar vi til gode løsninger og økonomisk friskmelding av flest mulig bankkunder. Gjennom livet trenger de fleste mennesker en bank som gir muligheten til å spare, låne, betale og overføre penger på en effektiv og trygg måte. De enkleste og vanligste bankprodukter, kalt dagligbanktjenester, er blitt en integrert del av våre liv. Tjenestene er praktiske, obligatoriske og samfunnsnyttige. Ved vår nisjetilpasning og aktive dialog med våre kunder strekker vi i Bank2 oss ut over dette. Det gjør vi fordi vi også kan betjene lånekunder som har betryggende sikkerhet og tilfredsstillende betjeningsevne men som av ulike grunner ikke får tilgang til lån i andre banker.