Mange boliger trenger mer enn nye malingsstrøk

Når vi pusser opp går mange penger til kosmetiske oppgraderinger. Manglende vedlikehold, dårlig håndverk og mer nedbør gjør at mange boliger har behov for mer enn noen malingsstrøk.

I 2019 brukte nordmenn svimlende 83 milliarder kroner på oppussing. Mye tyder på at vi brukte enda mer i koronaåret 2020.

– Vi har hyppige kontroller og servicer på bilene våre. Det gjør at vi oppdager feil tidlig og har trygge biler på veiene. Vårt råd til huseiere er at de gjør det samme med boligen – det blir fort dyrere om du utsetter nødvendig oppgraderinger og vedlikehold, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Såkalt slitasje og elde, ofte gamle og slitte rør, både inne og utenfor huset er årsaken til mange skader. I tillegg avslår eller avkorter forsikringsselskapene flere skadesaker på grunn av manglende vedlikehold eller håndverkerfeil.

– Vi ønsker derfor å hjelpe våre kunder med å gjøre nødvendig vedlikehold og forebygge skader, som gjør det både tryggere og billigere på sikt. Noe kan du gjøre selv og noe trenger du fagfolk til, sier Nielsen.

Vi bruker enorme summer på oppussing

I 2019 brukte nordmenn svimlende 83 milliarder kroner på oppussing. Mye tyder på at vi brukte enda mer i koronaåret 2020 – og vi gir oss ikke. I en undersøkelse Respons Analyse har gjennomført på vegne av Fremtind, oppgir 44 prosent at de planlegger å pusse opp de neste årene.

– Skal du pusse opp eller bygge på anbefaler vi å prioritere tiltak som gjør at huset tåler fuktigere klima og mer nedbør. På den måten kan vi, og våre barn og barnebarn, fortsatt ha hus som det går an i å bo i, i mange år fremover, sier Nielsen.

En undersøkelse Prognosesenteret har gjennomført for Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) viser at 2 av 3 som har pusset opp enebolig eller småhus de siste 12 månedene, malte innvendig. Kun 1 av 3 utførte tiltak som hevet standarden, som å skifte vinduer, drenere, etterisolere, bytte tak eller ytterkledning.

Unngå skader fra vær og vind

Norge og nordmenn er ikke godt nok forberedt på ekstremvær. Det foreligger ingen nasjonal plan for hvordan kommune og stat kan sikre våre hjem, og gjøre veier og annen infrastruktur beredt på våtere og villere vær. Anslag fra Norges vassdrags- og energiverk (NVE) viser at regjeringen i sitt statsbudsjett har satt av alt for lite penger til klimatilpasning, som vedlikehold av rør og avløp.

– Vi må derfor gjøre vårt og klimatilpasse våre egne hus og hjem, ikke bare bruke penger på å få det til å se bra ut. Klimatilpasning betyr rett og slett å forebygge skader forårsaket av vær og vind, sier Nielsen.

10 råd for smartere oppussing

Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) har nylig lansert 10 råd for smartere oppussing.

— Vi er opptatt av å heve nordmenns kunnskap om oppussing og hvilke grep de bør ta når de likevel skal pusse opp. Den gjennomsnittlige eneboligen i Norge er fra sent 70-tall og bygget etter andre kvalitetskrav og annet regelverk. Det betyr at mange norske boliger er klare for å bli oppgradert. Med våre oppussingsråd blir det enklere for boligeiere å ta smarte valg under oppussingen, sier senioringeniør Ingunn Marton i DiBK.

Direktoratet er ansvarlig for byggteknisk forskrift (TEK17). Vanligvis kommer direktoratet med krav til hvordan boliger og byggverk skal settes opp, men oppussingsrådene er anbefalinger.

Mer ekstremvær på nye steder

Forsikringsbransjen har siden 2008 utbetalt 30 milliarder kroner i erstatning for skader på bygning og innbo som følge av mer ekstremvær.

– Vi ser en endring nå med lokale hendelser som kommer stadig tettere og plutseligere. De rammer ikke alltid like mange, men været treffer nye områder som tidligere ikke har vært så utsatt for nedbør, sier Nielsen.

Fremtind har de siste tre årene registrert nær 25.000 vannskader forårsaket av ekstrem nedbør, blant forsikringskundene i SpareBank 1 og DNB. Disse skadene har en estimert erstatningskostnad på om lag 720 millioner kroner.

Mer nedbør og fuktigere klima påvirker i svært liten grad folks valg ved oppussing. Kun 4 prosent, av de som bor i enebolig eller mindre hus, oppgir at de ønsker eller har behov for å pusse opp slik at boligen tåler mer nedbør og ekstremt vær.

Skadeforebygger Therese Nielsen.
Forsikringsselskapene avslår eller avkorter flere skadesaker på grunn av manglende vedlikehold eller håndverkerfeil.