Mandalay Resources sträcker ut huvudzonen och bekräftar den östra utvidgningen av Lake-zonen vid Björkdalsverksamheten

Borrningsresultat på huvudzonen avslöjar att flera ådringshorisonter är förlängda 300 m ner för sluttningen

TORONTO, June 29, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation (”Mandalay” eller ”bolaget”) (TSX: MND, OTCQB: MNDJF) har nöjet att meddela en uppdatering om borrningarna vid Main- och Lake-zonen vid Björkdalsverksamheten i Sverige.

Nya borrningshöjdpunkter:

Ådror i Main-zonen

• 174,0 g/t guld över sann bredd på 0,49 m  i MU21-010;
  • 6,1 g/t guld över sann bredd på 8,85 m  i MU21-010; och
  • 105,0 g/t guld över sann bredd på 0,21 m  i MU21-015

Ådror i Lake-zonen

• 226,0 g/t guld över sann bredd på 0,21 m  i MU21-003;
  • 25,3 g/t guld över sann bredd på 1,03 m i MU21-007; och
  • 4,2 g/t guld över sann bredd på 4,11 m  i MU21-004

OBS! Ytterligare detaljer kring förekomsten inklusive betydande förekomster inom kompositintervall finns i tabell 1 och 2 i bilagan till detta dokument.

Dominic Duffy, President och CEO på Mandalay, kommenterar: ”Prospekteringen vid Björkdal under första delen av året har fokuserat på malmkroppens östra marginal. Betydande ådror inom detta område har bekräftats genom dessa två borrningskampanjer.”

Dominic Duffy fortsätter, ”Vi är mycket uppmuntrade av de höga halterna i ådern öster om gruvan och av de starka indikationerna på större utvidgningar till två tidigare utvunna höghaltiga skarnfickor. Resultat från dessa två program stödjer Mandalays primära mål att höja guldhalterna inom anläggningens nuvarande plan för gruvans livslängd.”

Dominic Duffy fortsätter, ”Genom att bygga vidare på framgången med dessa två kampanjer kommer prospekteringsarbetet att testa ytterligare en östlig utvidgning samt följa upp inriktningen på skarnmineraliseringen som sitter ovanför ådern. Syftet med denna borrning är att få tillräcklig information för att stödja en ansökning om gruvkoncession som kommer att täcka den förlängda ådern. Utöver dessa mål finns det också en betydande utvidgningspotential inom Aurora-zonen och omgivande ådror som också kommer att vara ett viktigt fokus för underjordisk prospektering vid Björkdal inom en snar framtid.”

Dominic Duffy avslutar, ”En video har utarbetats av Chris Davis, Vice President of Operational Geology and Exploration för att bättre åskådliggöra detaljerna i pressmeddelandet. Videon hittar du på Mandalays webbplats, eller genom att klicka här.”

Östlig utvidgning och uppgraderingsmöjlighet

Björkdals ådror består av en serie guldbärande öst-västliga trender, subvertikala ådror som böjer av nedåt mot norr. Majoriteten av dessa ådror finns under en marmorhorisont som böjer av nedåt mot norr och öster med en rad sub-parallella förkastningar som följer marmorn. På grund av begränsningar hos borrplattformarna är ådring som grunt går nedåt österut under marmorn obunden. Utöver den uppenbara utvidgningsmöjligheten finns det en betydande potential för uppgradering eftersom ökad interaktion med marmor och förkastningen österut ger en gynnsam mineraliseringsmiljö (fig. 1).

Båda antydningarna om förlängning och uppgradering av ådringen har stötts av utvidgad borrning som påbörjades i slutet av 2020 av Björkdal Deeps borrningsprojekt och fortsatte genom Lake-zonens utyllnadsborrning och Main-zonens utvidgade borrningar 2021.

Fig. 1.  Perspektivvy av Björkdalsgruvan som vetter mot SSV och belyser samspelet mellan åder (röd) marmor (blå) och Björkdals skjuvning (gul). Borrning av 2021 års Main-zonutvidgning och Lake-zonens utfyllnadsborrning visas också.

Utvidgning av Main-zonen

Sju hål och totalt 2 720 m har borrats underjordiskt mot öster för att utforska området under marmorn och identifiera åderförlängningar. Direkta utökningar till tio ådror har tolkats under arbetet med 63 signifikanta fynd inom borrningsområdet (bilaga A). En förlängning av ådrorna ca 200 m österut är en förekomst-klassificering på 174,0 g/t guld över sann bredd på 0,49 m inom MU21-010. Norrut avslöjas fler ådringsförlängningar med ådror på totalt 0,21 m, guldhalt 105,0 g/t. Med en betydande mineralisering som sträcker sig till de östra delarna av programmet, anser Mandalay att ådrorna förblir öppna på djupet och i öster.

Tillsammans med dessa guldbärande ådror har stratiform skarnmineralisering också identifierats inom MU21-009 och MU21-010, vilket indikerar att en signifikant linsformation kan förekomma ovanför ådern. Detta är viktigt eftersom produktionen längs skarnfickan har levererat mycket betydande halter. På 460-nivån levererade en sådan ficka en genomsnittlig halt på 4,8 g/t guld, utspädd till 5 m, över en slaglängd på 40 m. Förekomsten av stratiforma malmkroppar förutsågs i projektet tack vare förståelsen av strukturella geometrier och Björkdalsskjuvningens starka interaktion med marmorenheten. Mineraliseringen i flera faser som var ett resultat av denna interaktion anses vara mycket gynnsam för guldutvecklingen.

Fig. 2. Plansnitt av Main-zonens borrning som belyser positionen för ny borrning och förekomster på över 0,5 g/t Au när den späds ut till 1 m.

Synligt guld både inom Main-zonen och Lake-zonen är vanligt och åtföljs vanligen av betydande guldhalter när det analyseras (fig. 3). Inom målzonen beror förhöjda halter och mängden synligt guld i allmänhet på den nära interaktionen mellan Björkdals skjuvning, som fungerar som en mineraliserande vätskeledning, och den överliggande marmorenheten.

Fig. 3.  Foto av kärna som innehåller guld inom MU21-015 (428,7–429,0 m, 0,21 m vid 105 g/t) tolkas som en strukturell kontinuitet av åder ca 200 m väster om skärningspunkten.

Ådror i Lake-zonen

Efter Björkdal Deeps borrningsprogram 2020 har Lake-zonens utfyllnadsborrning bekräftat de signifikanta halter och den ådringskontinuitet som visades i det ursprungliga programmet. Några höjdpunkter i detta program är: 226 g/t guld över en sann bredd på 0,21 m inom MU21-003 och 25,3 g/t guld över sann bredd 1,03 m inom MU21-005. Tillsammans med de initiala förekomsterna 2020 tolkas slaglängdens omfattning för en del av ådringen till cirka 300 m och den vertikala omfattningen under marmorhorisonten förväntas bli cirka 50 m. Liksom med Main-zonens mineralisering, förblir ådror inom Lake-zonen obundna mot öster och på djupet.

Skarnmineralisering, liknande Main-zonens, har påträffats vid denna borrning. Inriktningen på borrningen optimerades inte för den stratiforma skarnmalmkroppen och ännu ett borrningsprojekt för att avgränsa denna skarnficka ska genomföras under de kommande månaderna.

Fig. 4. Plansnitt av Lake-zonens borrning som belyser positionen för ny utfyllnadsborrning och förekomster på över 0,5 g/t Au när den späds ut till 1 m.

Borrning och analys

Björkdals geologer loggade och samlade in all diamantborrkärna vid Björkdal-gruvan. Prover från prospekteringsborrhål skickades till CRS Laboratories Oy (CRS) i Kempele, Finland för provberedning och analys.

Analys utfördes med hjälp av Pal1000 cyanidfiltreringsprocesser. Mandalays rigorösa QA/QC-program inbegrep användning av standardreferensprover, ämnen, dubbletter, upprepningar och interna rutiner för kvalitetssäkring av laboratorier. (se teknisk rapport från 30 mars 2021 med titeln ”Technical Report on the Björkdal Gold Mine, Sweden”, tillgänglig på SEDAR (www.sedar.com), som innehåller en fullständig beskrivning av procedurer för borrning, provtagning och analys).

Behörig person:

Chris Davis, Vice President för Operational Geology and Exploration på Mandalay Resources, är Charted Professional på Australasian Institute of Mining and Metallurgy (MAusIMM CP(Geo)), och behörig person enligt NI 43-101. Han har granskat och godkänt de tekniska och vetenskapliga uppgifterna i detta pressmeddelande.

Dominic Duffy
President och Chief Executive Officer

Edison Nguyen
Manager, Analytics och Investor Relations

Kontakt:
647.260.1566

Om Mandalay Resources Corporation

Mandalay Resources är ett kanadensiskt bolag verksamt inom naturresurser som har produktionstillgångar i Australien (Costerfield guld-antimongruva) och Sverige (Björkdalsgruvan), samt underhålls-, avvecklings- och utvecklingsprojekt i Chile och Kanada. Bolaget fokuserar på ökad produktionsprofil och minskade kostnader för att generera signifikant positivt kassaflöde.

Mandalays uppdrag är att skapa värde för aktieinnehavare genom den vinstgivande driften i både Costerfield- och Björkdalsgruvan. För närvarande är bolagets främsta mål att fortsätta utvinningen av den höggradiga ådern Youle i Costerfield, som fortsätter att leverera höggradig malm, samt att även fokusera på att utöka Youles mineralreserver på djupet. I Björkdal siktar bolaget på att under kommande år öka produktionen i Aurora-zonen för att maximera gruvans vinstmarginaler.

Framåtblickande uttalanden:

Detta nyhetsmeddelande innehåller ”framåtblickande uttalanden” enligt definitionen i gällande värdepapperslagar, inklusive uttalanden om prospekterings- och utvecklingspotential för de angivna prospekteringsresultaten. Läsarna varnas för att förlita sig på framåtblickande uttalanden. Faktiska resultat och händelseutvecklingen kan skilja sig väsentligt från vad som anges i dessa uttalanden, bland annat beroende på variationer i råvarupriser, allmänna marknadsförhållanden och ekonomiska förhållanden. De faktorer som anges ovan är inte avsedda att motsvara en uttömmande förteckning av de faktorer som kan påverka Mandalay. En beskrivning av ytterligare risker som kan leda till att faktiska resultat och händelseutvecklingen skiljer sig från vad som anges i framåtblickande uttalanden i detta nyhetsmeddelande finns under rubriken ”Riskfaktorer” i Mandalays årsinformationsblankett daterad den 31 mars 2021. En kopia finns att tillgå under Mandalays profil på www.sedar.com. Det kan dessutom inte garanteras att antagna resurser som upptäcks till följd av ytterligare borrningar någonsin kommer att uppgraderas till bevisade eller sannolika reserver. Mandalay har försökt att identifiera viktiga faktorer som kan leda till att faktiska åtgärder, händelser eller resultat skiljer sig väsentligt från vad som beskrivs i dessa framåtblickande uttalanden, men det kan finnas andra faktorer som leder till att åtgärder, händelser eller resultat inte blir som förväntat, beräknat eller avsett. Det finns inga garantier för att framåtblickande uttalanden kommer att visa sig vara korrekta, eftersom faktiska resultat och framtida händelser kan skilja sig väsentligt från vad som förväntas vid tiden för sådana uttalanden. Följaktligen ska läsarna inte förlita sig på framåtblickande uttalanden.

Tabell 1. Main-zonens utfyllnad av borrkompositer

MU21-015428.70429.000.300.21105.022.1
MU21-015434.85435.150.300.253.30.8

Noteringar:

1. Där sanna bredder överstiger 1 m är halterna inte utspädda och presenteras som halten för kompositens sanna bredd.
  2. Kompositer som understiger 0,5 g/t guld när de späds ut till 1 m rapporteras inte i denna tabell.

Tabell 2. Lake-zonens utfyllnad av borrkompositer

MU21-008224.00224.400.400.339.13.0
MU21-008328.30328.700.400.204.40.9

Noteringar:

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

HKY: Regjeringen iverksetter utredning om neste anbudsperiode26.4.2024 07:35:21 CEST | Pressemelding

Havila Kystruten AS drifter de fire mest miljøvennlige skipene på den klassiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Kontrakten med Samferdselsdepartementet er for perioden ut 2030, med opsjon for Samferdselsdepartementet til å forlenge avtalen med ett år. Samferdselsdepartementet annonserte 25. april 2024 at de har satt i gang et transport- og miljøfaglig utredningsarbeid av kystrutetjenesten. Arbeidet tar sikte på å kartlegge hvilke transportbehov kystrutevirksomheten skal dekke, hvilke miljøkonsekvenser den har, og potensialet for ytterligere skjerping av miljøkravene inn mot en ny anbudsperiode. Utredningen vil utføres av Oslo Economics på vegne av Samferdselsdepartementet. Havila Kystruten ser positivt på at arbeidet med neste anbudsperiode blir iverksatt nå, og i god tid før utløp av denne perioden i 2030. Selskapet er optimistiske med tanke på både behovet for transporttilbudet langs kysten, og en innstramming av miljøkrav for å operere på ruten. Havila Kystruten har ett høyt an

Havila Kystruten AS: Norwegian Government initiates assessment of the next tender period26.4.2024 07:35:21 CEST | Press release

Havila Kystruten AS operates the four most environmentally friendly ships on the classic coastal route between Bergen and Kirkenes. The contract with the Ministry of Transport is for the period until 2030, with an option for the Ministry of Transport to extend the agreement by one year. On April 25, 2024, the Ministry of Transport announced that they have initiated a transport and environmental analysis of the coastal route service. The aim of the work is to assess the transportation needs that the coastal route service should meet, its environmental consequences, and the potential for further tightening of environmental requirements in connection with the next tender period. The investigation will be carried out by Oslo Economics on behalf of the Ministry of Transport. Havila Kystruten views the initiation of work on the next tender period positively, and well ahead of the expiration of this period in 2030. The company is optimistic about both the need for the coastal transportation s