Mammalivet under pandemien - norsk mødre er blitt mer stressa
Slik er vår nye hverdag: Norske mødre er blitt mer stressa, føler seg mer utilstrekkelige og har dårligere samvittighet under koronapandemien. Dette viser en undersøkelse gjennomført av magasinet Kamille i samarbeid med IPSOS, blant mødre med hjemmeboende barn. I undersøkelsen svarte mødrene på hvordan de opplever det å være mor, mestring av stress, logistikk i hverdagen og tidsklemma.

I februar i år, rett for korona og nedtsenging av Norge gjennomførte bladet Kamille i samarbeid med IPSOS, en undersøkelse blant mødre med hjemmeboende barn.
I undersøkelsen svarte mødrene på hvordan de opplever det å være mor, om mestring av stress, logistikk i hverdagen, tidsklemma og samvittighet.
Resultatene viser at de aller fleste mødre opplever å ha dårlig samvittighet for noe i hverdagen. Over halvparten føler at de ikke strekke til og svarer at de mangler tid og energi for å rekke alt som forventes av dem.
Så kom Korona. Et halvt år etter utbruddet ville vi finne ut hvordan mødrene nå opplevde morsrollen - spesielt med tanke på stress, dårlig samvittighet, det å ikke strekke til og hvordan den psykiske helsen virker inn.
I oktober gjorde Kamille derfor en ny kartlegging for å kunne sammenlikne resultatene før nedstenging og nå et halvt år inn i pandemi-perioden.
Tydelige funn
Familiehverdagen føles enda mer stressende og komplisert for mødrene nå i pandemien sammenlignet med tiden før korona-utbruddet.
Det er flere som OFTE har dårlig samvittighet for noe i hverdagen nå: 4 av 10 svarer nå at de OFTE har dårlig samvittighet for noe i hverdagen. Mens 1 av 3 svarte tilsvarende i februar.
Mest av alt har mødrene dårlig samvittighet for at de bruker for lite tid på seg selv og barna sine og her er den største endringen når vi sammenlikner resultatene:
I februar svarte 49 % av mødrene at de OFTE har dårlig samvittighet at de bruker for lite tid på seg selv. I oktober svarte hele 60 % det samme.
I februar svarte 51 % av mødrene at de OFTE har dårlig samvittighet for at de bruker for lite tid på barna sine. I oktober er andelen som svarte dette enda høyere: Hele 59 % har nå ofte dårlig samvittighet for at de bruker for lite tid på barna sine.
Strekker ikke til i hverdagen
Flere opplever også nå at de IKKE strekker til i hverdagen. I oktober sier 76 % av mødrene seg ENIGE i påstanden «Jeg føler ofte at jeg ikke strekker til i hverdagen». I februar var 64 % enige i dette.
Resultatene viser at det er spesielt de under 39 år som kjenner ekstra på mye stress i hverdagen.
På påstanden «Jeg opplever ikke at familiehverdagen er så stressende og komplisert som folk skal ha det til» var 41 % UENIG i påstanden i feb og nå er hele 57 % UENIGE dette.
50 % av mødrene som har svart synes koronasituasjonen fører til mye stress i hverdagen, spesielt blant mødre under 39 år og de med barn i alderen 0-5 år.
Om undersøkelsene og utvalget:
Metode: IPSOS web-panel
Målgruppen som har svart: Representativt utvalg av mødre i alder over 18 år med hjemmeboende barn under 18 år.
Periode for gjennomføring:
DEL 1: datainnsamling 12.-20 februar 2020: Antall respondenter: 750
Antall som har svart på undersøkelsen: 750 mødre
DEL 2: datainnsamling 6.- 12.oktober 2020:
Antall som har svart på undersøkelsen: 536 mødre
For mer informasjon om undersøkelsen kontakt:
Agneta Soleim, redaksjonssjef Kamille
Tlf 95 88 62 82, agenta.soleim@egmont.com
Nøkkelord
Kontakter
Ann-Elise ErtesvågProsjektsjef
ann-elise.ertesvag@egmont.comBilder
Dokumenter
Om Egmont Publishing
Egmont Publishing er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Egmont Publishing er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg saker fra Egmont Publishing
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Egmont Publishing på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Egmont Publishing
En bokserie om utenforskap skal lære gutter å snakke mer om følelser!20.4.2021 08:30:00 CEST | Pressemelding
Arkin: lysets vokter er en ny bokserie fra Egmont Kids skrevet og tegnet av H. L. Phoenix har som mål å lære gutter å snakke mer om hvordan de har det. Men virkemidlene for å oppnå dette er noe unikt ...
Carl Barks: Andebys far har 120 års jubileum!26.3.2021 08:30:00 CET | Pressemelding
I år er det 120 år siden Donald-mesteren Carl Barks ble født! Og vi slutter bare ikke å feire denne tegneseriemesteren, som formet Donald Duck, skapte Skrue McDuck, Magica fra Tryll og så mange av våre andre favoritter fra Andeby.
Foreldreskapet – en tegnet guide til småbarnslivet!23.3.2021 08:30:00 CET | Pressemelding
Hvorfor følger det ikke med en bruksanvisning når man blir foreldre? Dette lurte serieskaper Therese G. Eide på, før hun endte opp med å tegne en selv!
Nordlys bok 4: Kampen i Trollriket!23.3.2021 08:15:00 CET | Pressemelding
Nordlys bok 4 – Trollriket starter med et førsteopplag på 10 000 bøker, og et forhåndssalg på 1200. Malin Falchs barnebokserie har virkelig bergtatt norske barn.
Story House Egmont med solid resultatfremgang for 202015.3.2021 09:06:22 CET | Pressemelding
Story House Egmont i Norge leverte et resultat før skatt på 109,6 millioner for 2020. Dette er en resultatforbedring fra 2019 på kr 13 millioner, en økning på 14 prosent, et imponerende resultat i et marked preget av strukturell nedgang og korona-nedstenging.
Egmont leverer et solid resultat og digital vekst15.3.2021 08:45:07 CET | Pressemelding
Egmont fortsatte sin digitale vekst i 2020 og sto samtidig bak gode filmer, tv-programmer, bøker, magasiner og dataspill. Kinomarkedet ble hardt rammet av Covid-19-pandemien. Egmont feiret sitt 100 års-jubileum som næringsdrivende stiftelse og delte ut 130 mill. NOK for å hjelpe utsatte barn og unge så vel som filmtalenter.
Story House Egmont solgte 21,8 millioner blader i 202010.3.2021 10:00:20 CET | Pressemelding
Godt lokalt underholdnings- og livsstilinnhold er viktigere enn noen gang, viser opplagstallene for magasiner for 2020. Story House Egmont solgte hele 21,8 millioner blader i 2020, et imponerende resultat i krevende år.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom