Majoriteten kan tenke seg å betale ekstra for å fly direkte.

9 av 10 nordmenn kan tenke seg å betale ekstra for å gjøre flyreisen mer bekvem på en eller annen måte, i følge Tickets Kantar/Sifo undersøkelse. Vi er mest villige til å betale ekstra for å fly direkte til reisemålet – hele 82 prosent er interessert i å betalefor å slippe mellomlandinger. Bare 7 prosent er skikkelige prisjegere.

- Det er utrolig positivt at så mange er villige til å betale ekstra for å fly direkte. Selvfølgelig er det deilig å komme frem så raskt som mulig, men det er også bedre for miljøet med så få starter og landinger som mulig, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket

De som er bosatte i Oslo og Akershus er mer villige enn de som bor i andre deler av landet til å betale ekstra for direktefly (82 prosent) samt å betale ekstra for å reise med et velkjent og stabilt flyselskap (42 prosent). De er dessuten mer villige til å betale mer for bekvemme avgangs- og ankomsttider (52 prosent). De som bor i Midt-Norge er derimot minst villige til å betale ekstra for å fly direkte (60 prosent), mens de som bor på Indre Østlandet ikke vil betale mer for å fly med et velkjent og stabilt flyselskap (20 prosent).

Aldersgruppen 66 – 79 år, som som oftest er pensjonister, er de som er klart minst interessert i å betale ekstra for å fly direkte (65 prosent). Reisende under 40 år, når mange er småbarnsforeldre, er de om er mest villige til å kjøpe en dyrere flyreise for slippe mellomlandinger (77 prosent).

- Barnefamilier er de som er mest villige til å betale ekstra for å slippe for mye styr på reisen, mens de eldste ikke synes mellomlandinger er like slitsomt og derfor heller prioriterer en så lavpris som mulig, sier Ellen Wolff Andresen.

Reisende i alderen 31 – 40 år er de som i størst utstrekning kan tenke seg å betale ekstra for bekvemme avgangs- og ankomsttider (52 prosent). I denne gruppen reiser mange utenlands med småbarn og da er avgangs- og ankomsttidene spesielt viktig får få en så bekvem reise som mulig - uten slitne barn. De yngste reisende bryr seg minst om bekvemme ankomst- og avgangstider og bare 35 prosent kan tenke seg å betale ekstra for dette.

Hva av følgende er du villige til å kjøpe en dyrere flybillett for når du bestiller din feriereise til utlandet?

1. Direktefly (ingen mellomlandinger), 82 prosent
  2. Bekvemme avgangs- og ankomsttider, 48 prosent
  3. Reise fra/til en nærliggende flyplass, 38 prosent
  4. Velkjent, stabilt flyselskap, 36 prosent
  5. Ingenting, 7 prosent
  6. Annet, 1 prosent
  7. Usikker/vet ikke, 5 prosent

Kilde: Tickets Kantar/Sifo undersøkelse, de som reiser/kan tenke seg å reise med fly på ferie utenlands. Riksrepresentativt utvalg.