Maj Britt Andersen klar med ny låt

I samarbeid med KORK, musikk av Geir Holmsen og tekster av Lars Saabye Christensen

Jeg liker alt som ikke varer
Snart er det ikke mer å få
Jeg teller ikke mine dager
Men livet tar jeg vare på
For bare det å leve
er et snev av evig

I dag slipper Maj Britt Andersen tittelsporet fra sitt kommende album "Et snev av evig", som ventes 5. november. Platen er et samarbeid mellom Andersen og KORK med musikk av komponist Geir Holmsen og tekster av forfatter Lars Saabye Christensen.

Hør låta HER

Her er Lars Saabye Christensens egne ord om teksten:

"Noen ganger starter det med en klang av ord etter hverandre i en bestemt rekkefølge: snev av evig. Jeg likte den klangen, og skrev resten av teksten for å forstå bedre hva den betydde. Jeg tror det er noe sånt: Vi leter etter en mening alle andre steder, men glemmer det alminnelige mirakel like ved, det å være til. Lyder det kjent? Sannsynligvis. Men det er likevel verdt å minne om. Og det er ikke så enkelt heller. Vi rives mellom motstridende følelser og interesser. Vi vil gi slipp og holde fast. Vi vil det skal gå over og samtidig vare. Et snev av evig er en sang om forsoning: Jeg teller ikke mine dager/ Men livet tar jeg vare på"

KORK fargelegger Holmsens enkle og vakre melodier med Maj Britts umiskjennelige stemme, som formidler Saabye Christensens ettertenksomme tekst på en strålende måte. "Et snev av evig", er spilt inn i Store Studio på NRK Marienlyst vinteren 2021. Resten av albumet ventes 5. november. Utgivelsen følger opp det dobbelt Spellemann-nominerte albumet "Et stille sted" fra 2018.

Tekst av Lars Saabye Christensen, Musikk av Geir Holmsen.

Kringkastingsorkestret, dirigent Ingar Heine Bergby

Solister: Frida Fredrikke Waaler Wærvågen (cello), Daniela Reyes Holmsen (akkordion), Ivar Anton Waagaard (flygel), Ingvild Habbestad (nøkkelharpe)

Nytt URverk fra Ulf Risnes!15.10.2021 13:57:31 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. «Blue Movie» er den tiende URverk-utgivelsen og består av låter som alle er skrevet i 1985-87. Lytt til "Blue Movie" her! "Disse låtene ble skrevet i perioden 1985-87. I den tida spilte jeg i et av Trondheims tøffeste rockeband, Helter Skelter. Dermed er mange av låtene ganske rocka, jeg ville jo gjerne være tøff alene også! Men det som er den sterkeste tråden som binder disse låtene sammen er forholdet til min daværende kjæreste. På tidlig-vinteren 85 oppsto det en krise i forholdet som fødte mange av disse sangene. Kjærlighetssorg, sjalusi og sinne preger flere av dem, det ble ganske intenst. Heldigvis ordnet det seg! Med meg på 4 av låtene har jeg en av mine venner fra det Gurgles, Anders Haagensli på bass. De er spilt inn med et sideprosjekt vi kalte G-men, med Knut Juel på trommer. Gurglestrommis Knut spiller på resten av låtene også, med meg på resten av instrumentene.De fleste av

Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus15.10.2021 11:10:27 CEST | Pressemelding

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Blåmann Blåmann feirar 20-års jubileum med reutgivelse og konsert på Rockefeller!15.10.2021 11:01:14 CEST | Pressemelding

I 1997 møttest fire ungdommar for øving i ei gamlestoge i Vinje. Odd Nordstoga (24), Lars Underdal (25), Asgaut Bakken (23) og Silje Hegg (21). Det var starten på folkemusikkorkesteret Blåmann Blåmann og fem år med moro, fest, surmuling, musikk, latter, allsang og kaos. No er det 20 år sidan det legendariske albumet deira kom ut, og det skal feirast med remastra vinyl med heile 5 bonusspor og reunionkonsert på Rockefeller 15. oktober!

The Source er ute med nytt album!15.10.2021 10:36:17 CEST | Pressemelding

The Source er en kvartett med lang fartstid, nå bestående av Øyvind Brække (trombone), Trygve Seim (saksofon), Per Oddvar Johansen (trommer) og Mats Eilertsen (bass). Etter flere årstidsrelaterte utgivelser som «The Source: of: Christmas», «The Source: of Summer» er det nå en ren kvartettutgivelse som foreligger. Musikken er signert alle medlemmene i kvartetten og spenner over et stort register: Raga, Shuffle, swing, lyriske partier, improvisasjon, heftig trombone- / tromme- duo med mer. Albumet "... but swinging doesn´t bend them down" er ute 15. oktober!

Nils Øklands tingingsverk til Vossajazz foreviges på plate!8.10.2021 10:27:26 CEST | Pressemelding

Glødetrådar, tingingsverket for Vossajazz 2016, er et slags «tilbake til røttene» for Økland. Voss har vært en viktig del av hans musikalske utvikling, både på 80-tallet som student og senere som musikalsk leder på Ole Bull Akademiet (1989-95). Tiden på akademiet gav viktige impulser til utvikling av hans karakteristiske, personlige stil: en blanding av jazz, fri improvisasjon, samtidsmusikk og folkemusikk.