Maha Energy har påbörjat borrningen av Tie-5

Maha Energy AB (publ) (”Maha” eller ”Bolaget”) meddelar att borrningen av Tie-5 i Brasilien har påbörjats. Borrkronan sattes i backen enligt tidplan klockan 09.00 (-3 GMT) lokal tid igår på Tiefältet i Brasilien. Planen är att Tie-5 ska bli en horisontal produktionsbrunn mot den norra delen av reservoaren Agua Grande (AG).

Som tidigare kommunicerats är den vertikala Tie-4 brunnen nu kopplad till produktionsanläggningen och producerade 4 695 BOEPD1 under ett 24-timmarstest.
Tie-4 färdigställdes med en elektrisk nedsänkbar pump (ESP).

Jonas Lindvall, VD för Maha Energy kommenterar: ”Med tanke på det fina resultatet från Tie-4 brunnen så är vi väldigt entusiastiska över borrstarten på Tie-5. Vårt borrteam i Brasilien har gjort väsentliga förbättringar av borrplanen och jag är övertygad om att vi kommer att nå vårt mål att få ett horisontellt hål i AG-reservoaren.”

De har gjorts betydande förändringar av borrplanen för Tie-5 för att undvika de problem som påträffades vid borrningen på Tie-4 i höstas. Exempelvis sätts 9-5/8 tums foderrör betydligt djupare och borrningen genom den ostabila L. Candais-formationen minimeras med en borrvinkeln under 60 grader. Maha har tidigare framgångsrikt genomborrat L. Candais formationen på ett flertal ställen med en borrvinkel under 60 grader. Vidare har en geomekanisk studie på L. Candais-formationen utförts baserat på information från
Tie-4 vilken har inkorporerats i borrplanen. Tie-5 kommer också färdigställas med en ESP.

1 BOEPD: Likvärdig i oljefat per dag; 6 000SCF = 1 fat olja.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 januari 2022, kl.12:00 CET.

För mer information, kontakta:
Jonas Lindvall (CEO)
jonas@mahaenergy.ca

Victoria Berg (Investor Relations)
victoria@mahaenergy.ca

Kort om Maha

Maha Energy AB (publ) är ett listat, internationellt uppströmsolje- och gasbolag vars affärsverksamhet inkluderar prospektering, utveckling och produktion av råolja och naturgas. Strategin är att inrikta sig på att utveckla underpresterande kolvätetillgångar på en global basis. Maha är verksam på fyra oljefält, Tartaruga- och Tiefältet i Brasilien samt LAK Ranch och Illinois Basin i USA. Bolagets aktier är listade på Nasdaq Stockholm (MAHA-A). Bolagets huvudkontor ligger i Stockholm, Sverige. Bolaget har även ett tekniskt kontor i Calgary, Kanada, samt operativa kontor i Grayville, Illionis, USA och i Rio de Janeiro, Brasilien. För mer information, vänligen besök vår hemsida www.mahaenergy.ca

Maha Energy: Borrningen av Tie-5 slutförd efter att 240 meter produktiv reservoar genomborrats28.5.2022 23:30:00 CEST | Pressemelding

Maha Energy AB (publ) ("Maha" eller "Bolaget") meddelar att horisontal-borrningen av Tie-5 i Brasilien nu är klar. Slutligt djup för sex tums hålet nåddes den 3 maj och ett 4-1/2 tums produktionsrör har nu sänkts ner och säkrats i brunnen. Längden på horisontalhålet reducerades i slutskedet på grund av försämrade borrhålsförhållanden. Totalt penetrerades 240 meter av produktiv Agua Grande (AG) reservoar med hjälp av nedsänkta elektriska loggningsverktyg. Den horisontella sektionen kommer nu att stimuleras och saneras innan den sätts i produktion. Borrningen av Tie-5 nådde ett djup om 2 548 meter den 3 maj 2022. Totalt har 240 meter (netto) av AG-sand exponerats och ett 4-1/2 tums perforerat produktionsrör har nu sänkts och säkrats i hålet. Det kan jämföras med 14 meter (netto) AG-reservoar som exponerades i den vertikala brunnen Tie-4. Innan Tie-5 sätts i produktion kommer brunnen att genomgå en rad stimulerings- och saneringsoperationer för att rensa horisontalhålet från borrslam. Jon

Maha Energy: Tie-5 reaches Total Depth (TD) with 240 m of net reservoir penetrated28.5.2022 23:30:00 CEST | Press release

Maha Energy AB (publ) (“Maha” or the “Company”) is pleased to announce that drilling of the Tie-5 horizontal production well is now complete. TD of the 6-1/8” horizontal hole was reached on 3 May and a 4-1/2” completion liner has now been run. The length of the horizontal leg was reduced due to deteriorating hole conditions. A total of 240 m. of net Agua Grande (AG) sand has been logged using measurement while drilling tools and the horizontal section will now be stimulated and cleaned up before being placed on production. Drilling of the Tie-5 horizontal production reached a measured depth of 2,548 m on 3 May, 2022. A total of 240 m of net AG sand has been drilled and a 4-1/2” pre-perforated production liner has now been run in the hole. The exposed length of sand in Tie-5 should be compared with the 14 m. of net sand penetrated in Tie-4. Prior to the well being placed on production, the well will undergo a series of stimulation and clean out operations to enhance production. Jonas Li

FRO – Private acquisitions of Euronav shares in exchange for Frontline shares completed28.5.2022 12:01:09 CEST | Press release