Maha Energy AB tecknar kontrakt med Gulf Drilling LLC i Oman för att borra sex oljebrunnar

Maha Energy AB (publ) meddelar att avtal tecknats med Gulf Drilling LLC (”Gulf”), ett helägt dotterbolag till MB Petroleum Services Worldwide, i Muscat, Oman för att borra minst sex oljebrunnar på Block 70 i Oman

Borriggen Gulf Drilling-109 är en 1 000 hästkrafter-Kelly borrigg och är för nuvarande positionerad i Adam, Oman. Borriggen kommer nu att förberedas för borrning och förväntas att mobiliseras under oktober månad. Borrprogrammet består av minst sex oljeborrningar på Mafraqstrukturen.

Omedelbara planer för Mafraqfältet inkluderar att anskaffa viktig reservoarinformation till grund för utvecklingsplanen av fältet. Information från två utvärderingsbrunnar inkluderar, men är inte begränsad, till att hitta nivån på oljevattenkontakten (OWC), kartlägga petrofysiska och strukturella egenskaper, samt att identifiera möjliga vatteninjiceringszoner. Dessutom kommer fyra horisontella testproduktionsbrunnar att borras för att säkerställa oljeproduktiviteten. Dessa fyra brunnar kommer att färdigställas med toppmoderna PCP-pumpar från Kanada.

Om Mafraqfältet
Maha förvärvade Block 70, som innehåller tjockoljefältet Mafraq, i en budrunda under 2019–2020. Mafraqstrukturen är ett outvecklat tjockoljefält som har genomgått omfattande oljetester av Petroleum Development Oman (PDO) under 1988 och 1991. Fältet producerade 15 700 fat 13° API-olja under en period av 24 dagar med hjälp av en Progressive Cavity Pump (PCP) från en oljebrunn. Testbrunnen, MF-5, testade 100 procent olja under knappt ett dygn, varefter vattenintrånget stabiliserades vid ett vattensnitt om 25-28 procent. Det är okänt varför PDO inte valde att utveckla fältet vidare, men det är troligt att rådande råvarupriser under slutet av åttiotalet (18-20 USD per fat) och tillgång till andra och mindre kostsamma projekt gjorde att Mafraq inte utvecklades då.

Enligt den oberoende reservrevisorn, Chapman Petroleum Engineering Ltd. i Calgary, Kanada, kan Mafraqfältet innehålla cirka 35 miljoner fat utvinningsbar olja (2C + 2P per den 31 december 2021). Oljevattennivån har ännu inte identifierats, vilket gör det möjligt att dessa volymer kan komma att stiga. Mafraq-strukturen är en öst-västlig förkastningsbegränsat antiklin som har den oljeproduktiva intervallen om cirka 430 meter under marknivån. Oljan flödar fritt i reservoaren vid 51° C och förväntas inte behöva värme för att flöda till ytan i kommersiella mängder.

Övrigt

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 augusti 2022, kl.17:30 CET.

För mer information, kontakta:
Jonas Lindvall (CEO)
jonas@mahaenergy.ca

Victoria Berg (Investor Relations)
victoria@mahaenergy.ca

Kort om Maha

Maha Energy AB (publ) är ett listat, internationellt uppströmsolje- och gasbolag vars affärsverksamhet inkluderar prospektering, utveckling och produktion av råolja och naturgas. Strategin är att inrikta sig på att utveckla underpresterande kolvätetillgångar på en global basis. Maha är verksam på fyra oljefält, Tartaruga- och Tiefältet i Brasilien samt LAK Ranch och Illinois Basin i USA. Bolagets aktier är listade på Nasdaq Stockholm (MAHA-A). Bolagets huvudkontor ligger i Stockholm, Sverige. Bolaget har även ett tekniskt kontor i Calgary, Kanada, samt operativa kontor i Grayville, Illionis, USA och i Rio de Janeiro, Brasilien. För mer information, vänligen besök vår hemsida www.mahaenergy.ca

Some 350 World Leaders From 157 Nations With Diplomatic Relations With North or South Korea Attended the August 11-15, Conference14.8.2022 17:11:38 CEST | Press release

International Leadership Summit Addresses Korean Reconciliation, Religious Freedom, and New Peace Alliances in Africa and the World Washington, DC, Aug. 14, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- FOR IMMEDIATE RELEASE UPF International Leadership Summit Addresses Korean Reconciliation, Religious Freedom, and New Peace Alliances in Africa and the World Condolences Expressed for late Prime Minister Shinzo Abe International leaders at the Universal Peace Federation’s (UPF) Summit 2022 and Leadership Conference affirmed their support for global peacebuilding, especially on the Korean Peninsula. Sessions addressed the universal right to religious freedom and called for more education of youth in Africa. Some 350 world leaders from the 157 nations with diplomatic relations with either North or South Korea attended the August 11-15, 2022, conference, either in person or virtually, at Jamsil Lotte Hotel in Seoul, to discuss “Toward Peace on the Korean Peninsula: Toward a World Culture of Peace.” In his welc

A Step Forward in Human-Robot Collaboration: Han's Robot Opens A New Era of Intelligent Collaborative Robots13.8.2022 02:39:12 CEST | Press release

SHENZHEN, China, Aug. 12, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Wang Guangneng, general manager of Han's Robot, said that repetitive, mechanical, and dull work had left us no time to take care of our family and real life. Collaborative robots came into being to solve this issue, allowing robots and workers to work together to improve efficiency. However, this is only the first step. Han’s Robot is developing intelligent collaborative robots that do not require secondary development which users can buy and use according to their needs and costs. Han's Robot is invested and established by Han's Laser, the world's leading industrial laser processing and automation solution provider. It has attracted over 500 top global talents from 25 countries and regions. The core technology R&D team has accumulated more than ten years of industrial experience and mastered the core key technologies of intelligent robots. The product has the advantages of intelligent perception, zero-code programming, zero-sliding wh

Volta Finance Limited: Net Asset Value as at 31 July 202212.8.2022 18:15:00 CEST | Press release

Volta Finance Limited (VTA / VTAS) –July2022 monthly report NOT FOR RELEASE, DISTRIBUTION, OR PUBLICATION, IN WHOLE OR PART, IN OR INTO THE UNITED STATES ***** Guernsey, 12August2022 AXA IM has published the Volta Finance Limited (the “Company” or “Volta Finance” or “Volta”) monthly report for June. The full report is attached to this release and will be available on Volta’s website shortly (www.voltafinance.com). PERFORMANCE and PORTFOLIO ACTIVITY July saw a recovery from the losses faced the previous two months. The fund gained +4.5%, mainly driven by EUR CLO equity holdings (+2,7% contribution in NAV performance). Through asset classes, the monthly performances** were: -2.8% for Bank Balance Sheet transactions, +5% for CLO equity tranches; +2.3% for CLO debt; -5% for Cash Corporate Credit and ABS (together representing 2.3% of NAV). In the footsteps of most markets (July was one of the best months for the High Yield bonds market since years), the loan markets rallied and therefore C

CONDITIONS FOR RIKSBANK BID PROCEDURE KOMMUNINVEST BONDS12.8.2022 16:20:00 CEST | Press release

Bid procedure, 2022-08-16BondsKOMMUNINVEST I SVERIGE: 2410. SE0010469205. 2024-10-02 KOMMUNINVEST I SVERIGE: 2706, SE0016829048, 2027-06-15 BidsBids on interest and volume are entered via Bloomberg Bond Auction SystemBid date2022-08-16Bid times10.00-11.00Requested volume (corresponding nominal amount)2410: 200 mln SEK +/-100 mln SEK 2706: 200 mln SEK +/-100 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)2410: 200 mln SEK per bid 2706: 200 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 11.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-08-18Delivery of bondsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383General Terms and ConditionsGeneral Terms and Conditions General Terms and Conditions för the Riksbank’s Purchases of Bonds via Bid Procedure 2020:3. dated 20 November 2020 (see the Riksbank´s web). Stockholm, 2022-08-12 This i

CONDITIONS FOR RIKSBANK REVERSED AUCTIONS SEK GOVERNMENT BONDS12.8.2022 16:20:00 CEST | Press release

Bid procedure, 2022-08-19BondsSWEDISH GOVERNMENT: 1065. SE0017830730. 2033-11-11 Bid date2022-08-19Bid times09.00-10.00 (CET/CEST) on the Bid dateRequested volume (corresponding nominal amount)1065: 500 mln SEK +/-250 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)1065: 500 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 10.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-08-23Delivery of bondsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383 Stockholm, 2022-08-12 This is a translation of the special terms and conditions published on www.riksbank.se. In the case of any inconsistency between the English translation and the Swedish language version, the Swedish language version shall prevail. Complete terms and conditions can be retrieved at www.riksbank.se.