Play Magnus AS

Magnus Carlsen vil lære selv små barn å spille sjakk: Lanserer nytt spill i samarbeid med anerkjente DragonBox.

Den nye appen, Magnus’ Kingdom of Chess, ønsker å lære barn helt ned til fem års-alderen grunnleggende sjakkferdigheter gjennom et eventyrspill for mobil og nettbrett. Spillet tilbyr en helt ny og unik tilnærming til det å lære seg sjakk, samtidig som det bidrar til å utvikle ferdigheter som vil hjelpe unge med å gjøre det bedre på skolen, spesielt innen realfagene.

Samarbeid mellom de beste innen sjakk og utdanning

Det nye spillet er resultatet av et samarbeid mellom noen av verdens beste utviklere av digitale læringsverktøy innen sjakk og matte, begge basert i Norge. Magnus Carlsen og hans team i Play Magnus har slått seg sammen med DragonBox, et spillstudio med global anerkjennelse for sine unike matematiske læringsspill for barn. Sammen ønsker de å løfte de kognitive ferdighetene til barn gjennom nye Chess Kingdom.

I følge Kate Murphy, administrerende direktør i Play Magnus (AS) er sjakk så mye mer enn bare et morsomt spill: "Sjakk er et flott verktøy for å utvikle ferdighetene til barn på en morsom måte. Ved å trene sine kognitive ferdigheter blir barna bedre forberedt på utfordringene i skolen. Med Magnus’ Kingdom of Chess tar vi sikte på å lære barna ferdigheter som konsentrasjon, fokus, kritisk tenkning, planlegging og problemløsing. Dette er egenskaper som bidrar til å gjøre det bedre på skolen, spesielt innen realfagene, samtidig som barna lærer sjakk av selveste Magnus Carlsen.

Grunnlegger og administrerende direktør i DragonBox, Jean-Baptiste Huynh, er glad for at de kan bidra med sin kunnskap om å gjøre selv de vanskeligste fagene morsomme og lette å lære, denne gangen gjennom en unik læringsopplevelse i sjakkens spennende verden. "Noen foreldre ønsker å lære bort sjakk til barna sine, men føler at de trenger ekstra støtte. Mange barn lærer de grunnleggende prinsippene, men klarer ikke å forstå dybden.

I DragonBox er vi dedikerte til å lære bort komplekse fag, som for eksempel matte, på en morsom og effektiv måte. Derfor er vi stolte over å ha bidratt til å utforme en metode der barn kan utvikle et solid fundament i sjakk."

Verdensmesteren Magnus Carlsen har selv vært involvert i å spre interessen for sjakk blant barn i mange år, og er opptatt av å finne nye måter til å bruke sjakk som et morsomt verktøy for å gjøre verden litt smartere. "Sjakk er et veldig bra verktøy for å undervise barn på en morsom måte. Med dette nye spillet tar vi sikte på å øke antall barn som oppdager moroa i å spille sjakk, og gjennom sjakken utvikle ferdigheter som problemløsing og kritisk tenkning. I tillegg bidrar det til å øke selvtilliten de trenger for å gjøre det bedre på skolen.”

Barn som spiller sjakk gjør det bedre på skolen

Forskning viser en sterk sammenheng mellom det å lære sjakk og akademisk prestasjon.

I en studie som ble gjennomført mellom 2013 og 2015 ved Aarhus Universitet i Danmark, ble ukentlige matteundervisning i grunnskolen erstattet med sjakkleksjoner i ett år. Resultatene viste at elevene som ble undervist i sjakk endte opp med å gjøre det betydelig bedre i matte. Forbedringen i matte hadde tilsvarende effekt som tre måneders ekstra 3. klasse matematikkutdanning (Gumede & Rosholm, 2015).

I 2000 avslørte en banebrytende studie i USA at studenter som ble undervist i sjakk fikk betydelige høyere akademiske resultater innen alle områder, inkludert matte, romlig analyse og logikk (Smith and Cage, 2000).

Se listen nedenfor for litteratur som utforsker de positive effektene av sjakk i forbindelse med utdanning.

Spillutgivelse

Spillet er tilgjengelig i Apple App Store og Google Play.

Litteratur om sjakk og utdanning

Gumede & Rosholm (2015) – chess in Danish schools led to Improvement by 0.16 - 0.18 standard deviation in maths scores.

Trinchero (2013) – chess in Italian schools led to small but statistically significant improvement in PISA maths scores. Impact greater among students who had more hours of instructions.

Gliga and Flesner (2013) – introduction of chess among novice children led to significantly improved performance in mathematics and language.

Kazemi (2012) – chess tested among Iranian 5th, 8th and 9th grade students led to significantly improved maths ability and metacognitive capabilities.

Aciego (2012) found among 170 students between age 6-16 years of age achieved significant improvement in problem solving capacity who received extracurricular chess instruction.

Scholz, Niesch, Steffan, Ernst, Loeffler, Witruk, Schwarz (2008) – Chess can significantly improve the calculation and counting ability of children with learning disabilities.

Smith & Cage (2000) – 120 hours of chess instruction led to significant improvements in academic achievement – maths, spatial analysis & non-verbal reasoning.

Ferguson (1983) – study showed significant improvement through 1979 – 1983 of Pennsylvanian year 7 to 9 students in fluency (19.9%), flexibility (22.8%) and originality (70%)

For mer informasjon, testversjon av appen og intervjuer, vennligst kontakt:
Arne Horvei
E-post: arne@playmagnus.com

Magnus’ Kingdom of Chess
Magnus’ Kingdom of Chess

Om Play Magnus AS

Play Magnus AS
Tordenskiolds gate 2

Om Magnus’ Kingdom of Chess

Målet med Magnus’ Kingdom of Chess er å gi en best mulig introduksjon til sjakk til barn fra fem år og oppover. Spillet gjør dette ved å tilby en engasjerende introduksjon til sjakk gjennom et spill som kan lastes ned til mobil eller tablet. Gjennom en stigende progresjon vil barna bli introdusert til hver sjakkbrikke i spillets eventyrfylte verden. Steg for steg løser de forskjellige utfordringer med flere og flere av brikkene, og et økende antall sjakkregler. I stedet for å møte alle regler og begrensninger med én gang, vil barnet oppdage hver enkelt av dem og oppleve progresjon på en engasjerende måte.

Om DragonBox

DragonBox er en norsk spillutvikler og ekspert innen pedagogikk med internasjonal anerkjennelse for å ha laget noen av verdens mest innovative og interaktive læringsspill. DragonBox sin serie med mattespill har vunnet noen av verdens mest prestisjetunge priser innen feltet for seriøse spill, og har blitt omtalt in store globale publikasjoner som New York Times, Forbes, Wired og The Guardian. Appene har blitt lastet ned over én million ganger og lærer bort alt fra basiskunnskap om tall til komplisert algebra. DragonBox utvikler også læringsplattformer innen matematikk for skoler.

Om Play Magnus

Play Magnus bruker sjakk som et morsomt verktøy for å gjøre verden en smartere sted. Verdensmester i sjakk Magnus Carlsen startet selskapet i 2013 og er fortsatt selskapets største eier. Firmaet har allerede lansert to apper: “Play Magnus”; verdens første spesialbygde sjakkmotor, tilpasset til å spille akkurat som Magnus, og “The Magnus Trainer”; som tilbyr engasjerende spill og interaktiv undervisning som gjør sjakk lett tilgjengelig, men likevel utfordrende for spillere på alle nivåer. Magnus’ Kingdom of Chess blir selskapets tredje app på markedet. I dag har Play Magnus 16 ansatte og over 3,5 millioner nedlastinger.

Følg pressemeldinger fra Play Magnus AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Play Magnus AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Play Magnus AS