Play Magnus AS

Magnus Carlsen auksjonerer bort VM-jakke til veldedig formål

16.12.2019, Oslo – Magnus Carlsen, regjerende verdensmester i sjakk, auksjonerer bort jakken han sist brukte under Verdensmesterskapet i sjakk i London 2018. Inntektene fra auksjonen går til prosjektet Chess of Asunción i Paraguay som lager sjakksett fra avfallsmaterialer til lavinntektskoler.

"Jeg har stor tro på at sjakk forbedrer barns lærings- og utviklingsevner, og jeg ønsker at flere barn kan dranytte av sjakk uavhengig av deres livssituasjon Dette prosjektet og auksjonen handler om å gjøre en problematisk situasjon til en gevinst for alle," sier Magnus Carlsen.

Magnus startet selskapet Play Magnus (https://www.playmagnus.com), som begynte med sjakk-appene Play Magnus og Magnus TrainerEtter fusjonen med nettstedet chess24.com (https://chess24.com) og anskaffelsen av det innovative nettstedet for sjakkopplæring Chessable (https://www.chessable.com/) i 2019har de utviklet seg til å bli en av de største gruppene med sjakkselskap i verden. Disse nettstedene og appene vil også tilby sine sjakkundervisnings tjenester gratis til de deltakende skoler i Paraguay.

I Paraguay ble lov nr. 6133 vedtatt for at offentlige barneskoler skal inkludere sjakkundervisning i læreplanen, men på grunn av mangel på ressurser har nesten ingen skoler sjakkbrett og brikker å undervise med. Samtidig genererer byen Asunción tonnevismed avfall fra ulovlig beskjæring av trær og hogst siden treverket vanligvis ikke blir fjernet av søppelinnsamlingstjenester.

Chessof Asunción ble startet for å bidra til å løse disse problemene ved å gjenbruketreavfall til sjakksett. For å øke oppmerksomheten rundt og støtte dette resirkuleringsprosjektet, har Magnus Carlsen gitt chess24 ansvaret for åauksjonen, samt sikre prosjektledelsen for å forsikre at alle inntektene fra auksjonen har en positiv og bærekraftig effekt for Chessof Asunción og de kommende generasjonene med skolebarn i Paraguay.

Auksjonen vil starte 16. desember og avsluttes 22. desember. Les mer om auksjonen her: https://chess24.com/no/static/magnus-jacket

Kontakt for mediehenvendelser:

Matthew O’Brien, Head of Digital Growth
marketing@chess24.com

Om Play Magnus AS

Play Magnus AS
Tordenskiolds gate 2

The Play Magnus Group is a global leader in the chess industry focused on providing premier digital experiences for millions of chess players and students. The company offers e-learning and entertainment services via its market leading brands: chess24, Chessable, CoChess, the Play Magnus App Suite, and the Champions Chess Tour. The Group's mission is to grow chess to make the world a smarter place by encouraging more people to play, watch, study, and earn a living from chess.

Følg saker fra Play Magnus AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Play Magnus AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Play Magnus AS