Madcon kaller med "Callin You" 29. mars

Madcon er tilbake med "Callin You", en låt som kan fenge alle som liker god energi og god musikk. Tilgjengelig fra fredag 29. mars.
Madcon (c) Ida Bjørvik

Det er bare ett år siden Madcon ga ut egen musikk sist.
"Men musikkbransjeår er som bikkjeår" sier Tshawe "så vi har vært borte en hel evighet".
Skjønt, borte og borte. Via dommer-roller i hvert sitt talentprogram har både Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa vært innom de tusen hjem jevnlig de siste årene.
For ikke å snakke om musikalske samarbeid, alene og sammen, med artister så allsidige som norsk-algierske Sofian, kubanske Orishas og, nå nyligst, CLMD.
"Det føles godt å komme i gang. God kribling i magen, de beste sommerfuglene. Vi har savna dem og den unike energien de gir."
Energi er noe Madcon er kjent for å gi mye av, og med låta "Callin You" - som er første smakebit fra et kommende album - var det ekstra gode greier på gang.
"Det Tshawe og jeg har sammen er spesielt" sier Yosef "Vi er så ulike, men vi er familie. Og så har vi kjærligheten til musikk i bunnen av alt vi gjør sammen."
På "Callin You" dukker et annet medlem av Madcon-familien også opp.
"Vi kjenner Nasty fra langt langt tilbake." forteller Tshawe "Vi kom opp sammen way back when."
Nasty er William Wiik Larsen, kjent som Nasty Kutt og Will IDAP,  låtskriver og produsent som har jobbet med alt fra Karpe Diem, Lars Vaular og Madcon til Nico & Vinz med monstersuksessen "Am I Wrong".
Men selv om vennskapet har bestått, så har de ikke jobbet sammen på mange år. Så det var stimulerende å bli reintrodusert for hverandre som produsent, artister og låtskrivere.
"Vi unner hverandres suksessen. Blir stimulert av det. Og da blir det god energi. Og det er det grunnleggende for at det skal bli bra musikk. Energien i låta reflekterer energien vi hadde i studio." forklarer Tshawe.
Yosef legger til "Vi er alltid lekne på scenen, men denne gangen har vi lekt mer i studio også. Jeg er en enkel fyr som elsker musikk, men det kan være vanskelig å holde det enkelt, å ta det tilbake til Madcon-kjernen. Det har vi fått til her."
På spørsmål om "Callin You" handler om en spesiell person svarer Yosef at det startet med at han tenkte på kona, men så ville gjøre det mer relaterbart for andre.
"Følelsene i bunn er så ekte som de kan få blitt, men teksten er ikke så personlig at ikke andre kan overføre den til sin egen situasjon."
Tshawe kjapt at selv om han ikke synger til, eller om, en konkret dame så er det alltid ekte.
"It's all personal. Låta betyr noe for oss, for meg. Vi skriver fra hjertet. Det er det som er Madcon."
Noe annet som er typisk for Madcon er at de lager musikk for alle. Musikk man kan høre på overalt; på gymmen, i bilen, på kafeen, på kontoret, på dansegulvet.
De bryr seg ikke om hvem du er, hvordan du ser ut, hvem du ber til, om du ber, hva du jobber med, hvem du elsker, hvor gammel du er eller hvor du bor.
Hvis du liker god musikk, så vel bekomme!
"Det viktigste er at når vi står på scenen og synger, så synger dere med meg" sier Tshawe "Når jeg synger Callin You, så vil jeg høre uuuuu tilbake fra publikum. Det har jeg savna. Å synge for noen."
Yosef istemmer "Nå er vi tilbake, og det blir deilig!"

Med "Callin You" så kaller Madcon på alle musikkelskere.
Hør den fra fredag 29. mars.

Madcon Callin You artwork

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.