Mad arkitekter vinner ærespris

Et lekent, rødt betongbygg i sentrum av Ålesund vinner den prestisjetunge Betongtavlen.

– Vi er utrolig stolte. Det å tegne ny arkitektur i en by som Ålesund er en stor utfordring. Å vinne Betongtavlen er en ære, og viser at vi har lyktes med prosjektet, sier Magnus Pettersen i Mad arkitekter.

Livlig, rødt og lekent

Det er Pir som blir tildelt prisen. Dette er et seks etasjer høyt kontorbygg med en leken og ikonisk fasade i røde betongelementer. Bygget er tegnet av Mad arkitekter og Sandbakk og Pettersen arkitekter. Betongen er produsert og levert lokalt av Spenncon i Møre- og Romsdal.

– Fargepaletten i Ålesund er veldig livlig, og vi ønsket å reflektere dette i utformingen av prosjektet. Samtidig er jugendstilen som preger byen veldig dekorativ, og betongelementene vi har tegnet til Pir er designet for å være fulle av dybde og karakter, sier Pettersen.

– Den røde betongen skifter karakter utfra vær og vind. Regnet skaper et spill i betongen, og får frem en større variasjon i fasaden, sier Pettersen.

Ærefull pris

Betongtavlen er en ærespris, og har vært delt ut siden 1961. Prisen deles ut av Norske arkitekters landsforbund (NAL) og Norsk Betongforening (NB). De byggverkene som har mottatt prisen tidligere, er å regne som norske ikoner.

– Pir skriver seg inn blant noen av Norges flotteste prosjekter, alt fra Bakkehaugen kirke på Tåsen tegnet av Erling Viksjø, til Troll A-plattformen i Nordsjøen og Deichmanske bibliotek i Bjørvika. Det at prisen gis til byggverk «hvor betong er anvendt på en miljømessig, estetisk og teknisk fremragende måte», gjør prisen enda mer ærefull, sier arkitekt Pettersen.

Faderen, sønnen og en gjev betongtavle

Pir er tegnet i samarbeid mellom Mad arkitekter og Sandbakk og Pettersen arkitekter. Magnus Pettersen jobber som arkitekt i Mad arkitekter i Oslo. Sandbakk og Pettersen arkitekter er tegnestuen til Kjell Oscar Pettersen, Magnus´ far.

– Samarbeidet mellom Mad og Sandbakk og Pettersen har vært veldig bra. Fatter´n kjenner byen enda bedre enn meg, og har tegnet mange prosjekter i Ålesund. Selv er jeg født og oppvokst i byen, men han har en enda bedre forståelse av byen, sier Magnus Pettersen.

– I tillegg må jeg berømme oppdragsgiver, som har gitt oss mulighet til å tegne bygget, sier han og viser til gründer og eiendomsutvikler Anja Solevågseide.

Fremtidens arbeidsplass

Sane, datterkontoret i Mad har vært interiørarkitekter på prosjektet, og har designet fleksible arealer for kontorfellesskap- og co-working, men også faste kontorarbeidsplasser for Sunnmørsposten. Byggets første etasje er offentlig tilgjengelig, og rommer bar- og restauranten Dampsentralen, med tilhørende scene for event- og seminarer.

Idungården AS har stått som byggherre, og bakgrunnen for prosjektet var å etablere et coworking-konsept i Ålesund, som kunne tilby noe unikt til oppstartsbedrifter. Arkitekturen bygger videre på den gamle Idungården, et bygg fra slutten av 1960-tallet. Dette var et klassisk næringsbygg med preg av funksjonalisme. Bygget ble revet, da takhøyder og eksisterende bærekonstruksjon var vanskelig å transformere til ny bruk.

Sterke konkurrenter

Totalt var det tre prosjekter nominert til Betongtavlen 2022, og Pir var ikke det eneste røde bygget.

U121 er et lite, men innholdsrikt, rødmalt anneks i betong på et ikonisk surfested, tegnet av arkitektkontoret Hallstein. Utvendig er det laget benker i plasstøpt betong, med integrert belysning.

I tillegg til det rødmalte annekset, var Trysfjordbrua nominert. Den er del av ny E39 vest for Kristiansand, og forkorter reisetiden betydelig for store strekninger. Av flere bruer skiller Trysfjordbrua seg ut med 534 meters lengde over Trysfjorden. Brua er bygget som fritt-fram bygg, og prosjektingeniørene og entreprenøren strakk seg langt for å lage en effektiv konstruksjon som også skulle ha reduserte klimagassavtrykk.

Om Mad AS

Mad arkitekter har vunnet en rekke priser for sin nyskapende arkitektur, blant annet Statens Byggeskikkpris, Oslo Bys Arkitekturpris og Cityprisen. Virksomheten som ble etablert i 1997, har arkitektkontorer i Oslo, Bergen, Stavanger og Fredrikstad.