Mad arkitekter skal tegne Tysklands høyeste trehus

- Dette er stort og et internasjonalt gjennombrudd for Mad, uttaler konsernsjef i Mad AS, Nicolai Riise. 14 velkjente europeiske arkitekter deltok i konkurransen om å tegne det unike prosjektet - et 29 etasjer høyt signalbygg i tre, midt i Kreuzberg i Berlin.

Perspektiv fra Schöneberger Strasse Illustrasjon: Mad arkitekter

- Berlin er en spennende by, og har vært en viktig inspirasjonskilde for oss som arkitekter og kontor. Det å få lov til være med på å utvikle et prosjekt her er fantastisk, sier arkitekt og ansvarlig partner i Mad arkitekter, Jonny Klokk.

Oppdragsgiver er UTB Projektmanagement GmbH.

Huset med det rare i - en hel liten bydel i høyden

Kreuzberg er mangfoldig og ukonvensjonell, og det har Mad ønsket å speile i konkurranseforslaget. Konseptet er en tolking av et typisk Kreuzberg-kvartal, i et vertikalt format.

- Når vi i Mad arkitekter utvikler urbane prosjekter har vi to hovedfokus; å skape godt og bærekraftig byliv, og rom for et godt hverdagsliv for brukere og beboere. Her har vi foreslått et bruksbygg hvor beboerne, brukerne og naboene skal stå i fokus. Det har vært viktig å skape noe som oppleves gjenkjennelig for folk, til tross for uvante høyder og volum i dette området, forklarer Klokk.

Norsk arkitektur- og ingeniørkunst i verdensklasse

Høyhuset som skal bygges i tre, skal etter planen kunne huse boligkollektiv, leiligheter – utleie, sosialboliger, studentboliger og selveierboliger, barnehage, kulturskole, bakeri, verksted, næring og flere offentlig tilgjengelige arenaer både utvendig og inne i bygget.

- Dette er State-of-the-art innen sosial og klimamessig bærekraft, fastslår Klokk.

Sammen med sine samarbeidspartnere, deriblant norske Degree of Freedom og Vill Energi, tyske Wenzel + Wenzel og Brand+ har Mad arkitekter med sitt konkurranseforslag her levert et stykke norsk arkitektur- og ingeniørkunst.

- Vi gleder oss veldig til å videreutvikle dette prosjektet sammen med utvikleren UTB i Berlin, myndighetene, byen og nabolaget, avslutter Klokk.

Overbeviste juryen

I denne to-trinns konkurransen overbeviste nordmennene juryen, som besto av representanter fra delstaten Berlin, bydelen Kreuzberg, anerkjente fagfolk og byggherren UTB.

- Mad arkitekter imponerte juryen med sitt design, som i sin utforming og orientering passer inn i den urbane konteksten og samtidig løser kravene i det spesielle WoHo-programmet. De differensierte bygningsvolumene, som består av fire individuelle volumer, er inspirert av den typiske kvartalstrukturen i Kreuzberg, og er konsekvent videreutviklet og foredlet i hvordan programmet er løst innvendig, uttalte juryen.

Totalt kom det inn 14 konkurranseforslag til Tysklands høyeste trehybridkonstruksjon, hvorav seks gikk videre til neste fase av konkurransen.

- Jeg ble veldig imponert over den engasjerte, til og med lidenskapelige, diskusjonen om de forskjellige utkastene. Konkurranseforslagene måtte løse mange aspekter; programmering av 'blandet by' og 'Kreuzberg-Mischung', stedsutvikling og urban tilknytning, trekonstruksjoner, avstandsvirkninger og gjennomførbarhet. Vi har nå en god løsning som gjenspeiler vår holdning til sosial miks, og fokus på fellesskapets beste og bærekraft, sier byggherre Thomas Bestgen, administrerende partner for UTB Projektmanagement GmbH og medlem av juryen.

Perspektiv fra Schöneberger Strasse Illustrasjon: Mad arkitekter
Perspektiv fra Tempodrom. Illustrasjon: Mad arkitekter
Interiørperspektiv Illustrasjon: Mad arkitekter
Oversiktsperspektiv fra vest Illustrasjon: Mad arkitekter