Må ha tillit til at skoleledere sammen med lærere gjør det beste for elevene.
Vi må gi skolelederne, lærerne og andre ansatte tillit til å ta de faglige, pedagogiske avgjørelsene sammen med elevene. Vi trenger en tillitsreform i skolen! Derfor er Skolelederforbundet veldig glad for at hele komiteen stiller seg bak at ti prosent av timene i hvert fag kan flyttes til andre fag eller brukes tverrfaglig i grunnskolen. Men videregående skole må også få denne fleksibiliteten.

Torsdag 1. juni vedtar Stortinget en ny opplæringslov. Komiteen har avgitt sin innstilling og Skolelederforbundet mener at opplæringsloven har blitt mer oppdatert, relevant og mer tilpasset til skolehverdagen.
- Skolelederforbundet er glade for at loven setter elevene i sentrum både når det gjelder deltagelse, medvirkning, oppfølging og overganger – for vi vet at det er utfordrende for alle og vanskelig for mange barn og unge.
Vi er fornøyd med at det er et sterkt fokus på at alle skal få mulighet til å kunne gjennomføre videregående opplæring, også voksne – og vi er glade for at yrkesfagene styrkes. Sier leder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.
Videregående skole trenger mer fleksibilitet
Vi må gi skolelederne, lærerne og andre ansatte tillit til å ta de faglige, pedagogiske avgjørelsene i tråd med OD og LK 20 sammen med elevene. Vi trenger en tillitsreform i skolen! Derfor er Skolelederforbundet veldig glad for at hele komiteen stiller seg bak at ti prosent av timene i hvert fag kan flyttes til andre fag eller brukes tverrfaglig i grunnskolen. Men videregående skole må også få denne fleksibiliteten.
- Det er viktig at Utdanningskomiteen understreker at de ønsker en vurdering om videregående skole også skal få denne muligheten. Skolelederforbundet håper at denne vurderingen vil bli gjort raskt slik at videregående skole også får denne fleksibiliteten. Sier Stig Johannessen
Fleksibilitet i fag- og timefordeling er nødvendig for handlingsrommet for faglig – pedagogiskledelse, lokale tilpasninger og elevens medvirkning og arbeid med læringsmiljø.
- Vi vil påstå at denne rigide rammen fag og timefordelingen legger er til hinder for - og i motsetning til- intensjonen i Kunnskapsløftet og fagfornyelsen. Vi må kunne gi tid til elevmedvirkning og læringsmiljøarbeid. Aktiv deltakelse krever fleksibilitet i fag- og timefordelingen. Fleksibilitet er nødvendig for å skape felleskap og rom for klassens time og kulturskapende aktiviteter med forankring både i opplæringslov, Overordnet del og fagene. Fleksibilitet vil gi mer mulighet for samarbeid både internt i den enkelte skole men også mellom skole, arbeidslivet og øvrige aktører i samfunnet rundt skolen. Tillit til skolens profesjonelle vurderingskompetanse om hvordan et slikt handlingsrom kan nyttes må styrkes! Sier Stig Johannessen
En skole en rektor!
Kompetente og motiverte skoleledere er nødvendig for å sikre god danning og utdanning for barn og unge i skoler og barnehager. All forskning på god ledelse presiserer at nærhet og tilhørighet er avgjørende. Ansvar for flere skoler gir ikke en tilstedværende og god faglige og pedagogisk ledelse. Skolelederforbundet er bekymret for at loven slik den ligger i forslaget ikke tar inn over seg kompleksiteten i det å lede og utvikle skolen til det beste for barn og unge i tråd med andre deler av opplæringsloven.
- Når Utdanningskomiteen presiserer at rektor fortrinnsvis skal lede en skole, men at det kan gjøres unntak i særlige tilfeller er vi glade for at vi skoleledere delvis har blir hørt og tatt på alvor men det er egentlig ikke nok! Vi håper at Stortinget også vil presisere at listen for et slikt unntak må henge svært høyt når loven vedtas om noen dager. Sier Stig Johannessen
For å sikre kvalitet og utvikling i skolen er det nødvendig å lovfestes at skoleledere skal ha faglig og pedagogisk påfyll. Skolelederforbundet er glad for at dette blir lovfestet.
- Vi vet at etter- og videreutdannings tilbudet til skoleledere er altfor dårlig. Nå er skolelederforbundet glad for at retten blir lovfestet, men det er viktig med oppfølging på dette i etterkant både økonomisk og gjennom en helhetlig lederutviklingplan som er finanisert på lik linje med de øvrige yrkesgrupper med statlige føringer. Understreker forbundsleder Johannessen
Den ferske deltagerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen, som heter «Manglende tilrettelegging for videreutdanning som skoleleder» viser at halvparten av de som deltok i undersøkelsen svarte at de ikke fikk avlastning med oppgaver for å frigjøre tid til å jobbe med utdanningen. Manglende tilrettelegging gir en umulig balanse mellom jobb, studier og fritid, og er en viktig årsak til at mange ikke kan gjennomføre med et akseptabelt arbeidspress som øvrige yrkesgruppene i vår sektor som er innen samme ordning.
- Den viktigste lederen må prioriteres avslutter Stig Johannsen.
Kontakter
Lena JensenKommunikasjonsansvarlig
Tel:91300169lena.jensen@skolelederforbundet.noSkolelederforbundet
Fagorganisasjon for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren.
Følg pressemeldinger fra Skolelederforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skolelederforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skolelederforbundet
Ledelse i skolen – nøkkelen til barns trivsel og utvikling30.10.2025 10:43:23 CET | Pressemelding
I høst skal arbeidstiden til ledere i skolen forhandles. Skolelederforbundet mener det er nødvendig at KS prioriterer ledere i skole for å sikre rekruttering og beholde lærere, ansatte og ledere i skolen. Rapport fra NTNU Samfunnsforskning forteller flere skoleledere at de vurderer å forlate yrket. For å sikre barna våre en motiverende, trygg og god skole må vi styrke skoleledelsen, sier 2. nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen. «Skolelederes arbeidshverdag – Arbeidstidsavtalen SFS 2213 sett fra et skolelederperspektiv» er skrevet av NTNU Samfunnsforskning, på oppdrag fra Skolelederforbundet. Rapporten, bekrefter det vi vet, at skoleledere har en arbeidshverdag med lange dager, stort ansvar og komplekse arbeidsoppgaver. Flere rektorer oppgir at de er tilgjengelig så å si døgnet rundt, og at de har arbeidsuker på opptil 60 timer. Dette kan utfordre balansen mellom jobb og fritid. Rapporten støtter opp under konklusjoner i tidligere forskning og undersøkelser Skolelederforbunde
Stig Johannessen ny president i ESHA28.10.2025 14:36:57 CET | Pressemelding
I dag ble det klart at Stig Johannessen, forbundsleder i Skolelederforbundet, er valgt som ny president for Den europeiske foreningen for skoleledere (ESHA). Johannessen, som har ledet Skolelederforbundet i snart åtte år, ser fram til å bruke sin erfaring til å styrke ESHAs posisjon i Europa og fremme god skoleledelse på tvers av landegrensene.
Barnehage og skole er vår viktigste beredskap!15.10.2025 14:25:51 CEST | Pressemelding
I en mer usikker verden er skole og barnehage det viktigste redskapet vi har for å styrke demokratiet og beredskapen i samfunnet vårt. Det må satses sterkere på skole og barnehage i statsbudsjettet for 2026.
Viktigste Leder 20262.10.2025 10:26:28 CEST | Pressemelding
Viktigste Leder-prisen deles ut for andre gang til våren. Prisen har som formål å hedre og anerkjenne ledere i barnehage og skole. Den første gang prisen Viktigste Leder ble delt ut i 2024, var det Anne Gundersen, enhetsleder ved Sand barnehage i Nord-Odal kommune, som ble en verdig vinner. Nå kan du være med på å foreslå den neste vinneren.
Ledelse avgjør om barnehage og skole lykkes10.9.2025 15:52:11 CEST | Pressemelding
Skolelederforbundet oppfordrer nå regjeringen Støre og samarbeidspartiene Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet de Grønne til å prioritere barn og unge. Skole og barnehage må satses på de neste fire årene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom