Lyse og Hydro fullfører vannkraftavtale

Lyse og Hydro kunngjorde i oktober 2020 at de planla å slå sammen deler av sin respektive vannkraftproduksjon i Sør-Norge til et felles vannkraftselskap. Transaksjonen ble sluttført 31. desember.
Anleggene i Røldal-Suldal Kraft blir nå en del av Lyse Kraft DA. (Foto: Lise Bjelland)

Som en del av transaksjonen har selskapeneslått sammen kraftproduksjonsressurser isørvest-Norge gjennom etableringen av et nytt selskap, Lyse Kraft DA, som inkluderer Hydros eiendeleriRøldal-Suldal Kraft (RSK) og mesteparten av Lyses kraftproduksjonsportefølje.

Avtalen er basert på rammene fastsatt i vannfallrettighetsloven.

Lyse Kraft DA haren normal årlig kraftproduksjonskapasitet på 9,5 TWh, hvorav Lyse eier 74,4 prosent og Hydro 25,6 prosent.Selskapet blir landets tredje største produksjonsselskap.

Som en del av avtalen forblir Hydro operatøravRSK og tar nå i tilleggoveroperatørskap for Lysesinntil nå heleide vannkraftverk.Lyse blir ansvarlig for markedsaktiviteter og vanndisponering.

Som følge av avtalen er Lyse nå en av landets største markedsaktører innen fornybar vannkraft, med en samlet portefølje på 9,6 TWh i et normalår. Justert for eierskap er Lyses årlige kraftproduksjon7,2TWh i et normalår.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.