Luxemburg blir niende jernbaneland med norsk strømspareteknologi
– Myndighetene i Luxemburg investerer mye i offentlig transport, som nå i hovedsak er blitt gratis. Derfor har vi fokus på energieffektivitet og ansvarlig økonomiforvaltning, sier Christian Zimmer fra det nasjonale jernbaneselskapet CFL i Luxemburg. Det norskutviklede systemet for strømsparing er allerede operativt i Nederland og Belgia og dermed er det naturlig at CFL tar det i bruk fremfor å utvikle egen teknologi.
– Teknologien vår sparer togselskapene for store strømutgifter og klimaet for unødvendig strømforbruk. Jeg er veldig glad for at CFL blir partner i samarbeidet vårt. Teknologisamarbeid og kunnskapsdeling er viktigere enn noensinne. Vi deler teknologien med alle land som ønsker å bli partnere i samarbeidet, sier Dyre Martin Gulbrandsen, som er direktør i Eress.
Moderne tog kan produsere strøm under bremsing. Den norskutviklede teknologien sørger for nøyaktig måling av strømforbruk og strømproduksjon på togene hvor som helst i Europa. Dermed kan togselskapene spare penger ved å kjøre energieffektivt samtidig som Europa får en betydelig klimagevinst.
EU-krav
Fra i år krever EU at samtlige tog får muligheten til å bruke denne typen spareteknologi. Dette må medlemslandene legge til rette for. Norske Erex er det eneste systemet som er ferdig utviklet og i bruk. Systemet er veldig gunstig for togselskapene fordi de sparer mye penger. Tidligere i år signerte spanske jernbanemyndigheter under avtalen som sikrer dem adgang til den norske teknologien. Dermed består samarbeidet Eress nå av Spania, Sveits, Nederland, Belgia, Luxemburg, Sverige, Finland, Danmark og Norge.
Teknologidugnad
Teknologien heter Erex og er utviklet i Norge av Bane NOR Energi og først spredt til Skandinavia gjennom et dugnadssamarbeid. Eress er et samarbeid mellom europeiske land der kostnadene deles. Teknologien som benyttes innebærer ingen tunge og dyre systemer. Flere tusen tog i ni land bruker nå systemet. Utstyr for strømmåling i toget og system for avregning av forbruket gir togselskapene potensial til å spare opp mot 30 % av strømforbruket. Sparing skjer både ved at tog produserer strøm under bremsing og ved at lokførere tilpasser kjørestilen for å bruke mindre strøm.
35 millioner husstanders forbruk
Tog er transportmiddelet som bruker minst energi per passasjer. Likevel kan togene gjøres enda mer energieffektive. I Europa bruker togene ca. 60 milliarder kilowatt-timer strøm. Teknologien Erex er utviklet av Bane NOR Energi og gjennom samarbeidet Eress tar stadig flere land systemet i bruk. De som bruker teknologien, kan spare mellom 15 og 30 % av strømforbruket. Med et grovt anslag tilsvarer sparepotensialet strømforbruket til 35 millioner europeiske husstander.
Slik fungerer teknologien
To minutter på Youtube om Erex: https://www.youtube.com/watch?v=Qz7Lo7HJZoQ
Moderne tog produserer strøm under bremsing. Systemet sørger for oversikt over togenes produksjon og forbruk. Det gir store besparelser for togselskapene. De får en mer riktig strømavregning og muligheten til å utvikle en strømsparende kjørestil blant lokførere.
Med Erex kan togselskapene se hvor mye energi hvert enkelt tog og hver lokfører bruker – og produserer. Togselskapene får nettoregning. 17 % av strømmen leveres tilbake til strømnettet når togene bremser. Nyere tog leverer mer tilbake på grunn av måten de bremser på. Det kan være store forskjeller i kjørestil blant lokførere og med optimal kjørestil kan det spares opp til 30 % av forbruket.
Nøkkelord
Kontakter
Claudia van Diermen Jacobsen
Partner Manager, Eress
Tlf 411 04 242
Thor Erik Skarpen
Pressesjef, Bane NOR
Tlf 916 55 144
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
Arbeid på jernbanen i påsken14.2.2024 09:47:51 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er felles ferietid. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre arbeid i og ved jernbanesporet. Når togstrekninger stenges, må togene erstattes med buss.
Bane NOR lover bedre punktlighet for togene10.1.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
I fjor var punktligheten for persontog 87,6 prosent. Det er under Bane NORs målsetting om at minst ni av ti tog skal være presise, og en liten nedgang fra 2022.
Anders Riiber er ny konserndirektør Virksomhetsstyring (CFO) i Bane NOR13.12.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
Riiber kommer fra stillingen som sjef for Økonomiavdelingen i Forsvarsstaben, og begynner i Bane NOR 1. april neste år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom