Luftambulansen har flere redningsoppdrag

De siste årene har det vært en økning i antall søk- og redningsoppdrag for luftambulansetjenesten. Kom dere ut på tur, men ta forhåndsregler, er oppfordringen fra ansatte i tjenesten.
Legehelikopter under trening på Torpomoen i september i år. Foto: Marius Svaleng Andresen/Stiftelsen Norsk Luftambulanse

I disse dager trener luftambulansepersonell fra hele Norge på å redde ut personer fra vanskelig terreng i fjellet. Under treningsleiren til Stiftelsen Norsk Luftambulanse på Torpomoen i Ål i Hallingdal kan de trene i ro og fred på krevende oppdrag som krever stor presisjon.

– Dette er oppdrag vi får stadig oftere, og derfor er det viktig å trene. Vi synes det er positivt at folk bruker naturen og er aktive. Det er bra for folkehelsa, så vi prioriterer dette på lik linje med for eksempel en hjertestans hjemme i stua. Redningsoppdrag er ikke en stor belastning på tjenesten og folk må ha samme terskel for å ringe alarmtelefonen som ved vanlig sykdom når man er utenfor allfarvei, sier redningsmann Arne Sveinhaug i Norsk Luftambulanse Helikopter.

Trener på underhengende operasjoner

De fem siste ukene har Sveinhaug og 145 andre redningsmenn, piloter og leger trent på denne typen redningsoppdrag. Dette er et årlig tilbud til de ansatte i luftambulansetjenesten. Treningscampen er arrangert og finansiert av Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Årsaken til at det i år særlig trenes på redningsoppdrag, er at denne typen oppdrag har økt i antall siden 2014. For syv år siden hadde man 368 søk- og redningsoppdrag, mens det i fjor ble registrert 771 slike oppdrag. Tallene er hentet fra Luftambulansetjenesten HF, som er ansvarlig for all luftambulansedrift i Norge.

– Vi tror økningen skyldes økt friluftsliv og at toppturer og bratt friluftsliv har blitt mer og mer populært. Toppen i 2020 kommer nok av pandemien, der så og si alle ferierte i eget land, sier operativ rådgiver Dan Halvorsen i Luftambulansetjenesten HF.

Viktig samarbeid

Ved redningsoppdrag koordinert av Hovedredningssentralen samarbeider luftambulansen ofte med frivillige hjelpekorps. Under trening på Torpomoen trener mannskapet fra Norsk Luftambulanse Helikopter sammen med Norske alpine redningsgrupper (NARG).

– Tilkomst til noen av disse pasientene må vi gjøre sammen med utpekte og trente medlemmer i NARG for å nå de forulykkede.

De kan ligge vanskelig til og må hentes ut i en komplisert underhengende operasjon, altså sammen med redningsmannen hengende under helikopteret, sier Sveinhaug.

NARG mener det er helt essensielt å trene sammen for å få til en vellykket redningsaksjon.

– Vi må kjenne hverandres styrker og svakheter, og ikke minst utstyr. Vi er avhengige av gjensidig tillit. Vi må ha tillit til at vi ikke gjør alvorlige feil og setter hverandre i fare, og den tilliten bygger vi kun ved å trene sammen, sier Stein Møller, klatrer og medlem i NARG.

Tips til turen

Med økende redningsoppdrag er det viktig at folk tar forhåndsregler før de drar ut på tur. Luftambulansepersonell minner om at det er viktig å følge fjellvettreglene. I tillegg har redningsmann Arne Sveinhaug åtte gode tips til en trygg høsttur i fjellet

1. 113-APP OG NØDLADER: Last ned Hjelp 113-appen og aktiver den. Den viser din nøyaktige posisjon og blir sendt automatisk til nødsentralen når du ringer via appen. 113-sentralen kan nå også be om å få bruke mobilkameraet ditt, slik at de kan se video av hva som skjer på ulykkesstedet. På den måten kan du få enda bedre hjelp. Ta også med nødlader til telefonen, og kart og kompass.
  2. VÆR FØRE VAR: Sjekk været, planlegg turen og vit hvor du går. Husk at helikopteret ikke alltid kommer frem i tåke eller dårlig vær.
  3. GÅ ETTER EVNE: Ha et bevisst forhold til egne evner i de forskjellige miljøene basert på egne erfaringer.
  4. KLE DEG GODT: Ta med ekstra klær, og vær forberedt på væromslag. Bruk gjerne sterke farger så du er lett synlig og ta med regntrekk til sekken.
  5. BLI SETT: Ta med refleksvest og hodelykt. Har du på deg en refleksvest er sjansen for å bli funnet i mørket mye større. Helikoptrene er utstyrt med kameraer som kan se en refleks/lys på flere kilometer avstand.
  6. FØRSTEHJELP: Husk førstehjelpspakke. Sjekk innholdet før du drar og fyll på hvis nødvendig.
  7. LY FOR VINDEN: Vindsekk gir deg le hvis det blåser opp. Den kan redde liv, og er uansett god å ha når du tar en pause.
  8. ENERGI: Nok mat og drikke. Ta alltid med litt ekstra energi, og gjerne varm drikke – i tillegg til vann.

Luftambulansetjenesten opplever en økning i antall søk- og redningsoppdrag. Her fra trening på underhengende operasjon i september. Foto: Marianne Wennesland/Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Stein Møller er klatrer i NARG og trener sammen med luftambulansen på Torpomoen. Foto: Kristine Schjerven/Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Redningsmann Arne Sveinhaug har åtte tips til turglade nordmenn før høstferien. Foto: Erland Kroken/Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Luftambulansetjenesten HF har det overordnede operative driftsansvaret for all luftambulanse i Norge. Foretaket eies av de fire regionale helseforetakene.

All drift av luftambulanse i Norge betales og finansieres fullt ut av det offentlige.

To flyselskap flyr på oppdrag for Luftambulansetjenesten:

- Babcock Scandinavian AirAmbulance AS flyr alle 9 ambulansefly fordelt på 9 baser.

- Norsk Luftambulanse Helikopter flyr alle 14 ambulansehelikoptre fordelt på 13  baser.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med rundt 300 000 støttemedlemmer og over 4000 støttebedrifter.

De bidrar til å gjøre luftambulansentjenesten enda bedre med innovasjon, forskning og kompetanseheving av nødetater og helsepersonell.