Luftambulansehelikopter heist ut

Etter utsettelse på grunn av vær, ble helikopteret operert av Norsk Luftambulanse AS heist ut av en Super Puma tirsdag ettermiddag. Det er satt inn tiltak for flyging i snøvær av hensyn til sikkerhet etter at helikopterets ene motor sviktet i Kongsvikdalen lørdag.

-       Heisingen var vellykket, og vi vil takke Airlift for all hjelp. Det var svært viktig å få utført denne operasjonen slik at vi får satt i gang feilsøking og undersøkelser i samarbeid med produsenten. Dette har vi ikke kunnet gjøre ute i felt, sier administrerende direktør Leif Olstad i Norsk Luftambulanse AS.

Et Super Puma operert av Airlift, stasjonert i Førde, var fremme i Kongsvikdalen ca 13.30. Da hadde teknikere fra Norsk Luftambulanse AS klargjort luftambulansehelikopteret for løft. Blant annet er rotorbladene demontert. Disse ble plassert i kasser som Super Pumaen hadde med seg, og løftet ut. Så ble selve helikopteret heist opp og ut til ventende transport. Dette tok ca 2,5 timer. Nå fraktes helikopteret til teknisk base på Gardermoen på lastebil.

Det var på oppdrag for å hente ned tre turgåere som hadde gått seg fast vest for Tjeldsund i Troms og Finnmark fylke lørdag at helikopteret fikk motorbortfall på den ene motoren. Piloten utførte en kontrollert landing med én motor i Kongsvikdalen. Ingen kom til skade i hendelsen. Om bord var det et mannskap på tre og de tre turgåerne.

-       Vi opplevde en teknisk svikt på en motor, hvor mannskapet gjennomførte en såkalt precautionary landing. Jeg har forståelse for at det kan virke dramatisk. Helikopteret er konstruert for å kunne fly med en motor, og mannskapet trener regelmessig på nettopp denne typen situasjon. Å lande et helikopter om natten i redusert sikt i ulendt terreng er svært krevende. Omfattende trening i simulator og i det daglige virke, samt kravene til lang erfaring for mannskaper i luftambulansetjenesten, gjør mannskapet i stand til å håndtere slike krevende situasjoner, sier Olstad.

I forkant av motorbortfall stod helikopteret i hover og parkert i snøvær i en lengre periode, opp mot en time. Årsaken til at den ene motoren sviktet er ikke klar, og det er for tidlig å konkludere. I kjølvannet av denne hendelsen, samt en hendelse av motorbortfall i Brønnøysund, er det satt inn tiltak for flyging i snøvær inntil permanente utbedringer eller endringer foreligger fra produsentene.

-       Det har ikke kommet tilrådning fra produsentene. Sikkerhet kommer først, derfor velger vi å legge oss på en konservativ linje for flyging i snøvær. Tiltakene vil ha begrenset operativ påvirkning, men vi mener det likevel er nødvendig i påvente av produsentenes funn og tiltak, sier Olstad.

Tiltakene er blant annet tidsbegrensning på hover/sakte flyving i snøvær med redusert sikt, tildekking av luftinntak til motor ved parkering i snøvær, fjerning av snø på toppdekket rundt og foran luftinntakene.

I fjor utførte basen ved Evenes / Harstad 558 oppdrag, mens totalt gjennomførte alle landets 13 baser for legehelikopter 9428 oppdrag (basen har fått alarm og tatt av). Alle baser er operert av Norsk Luftambulanse AS på kontrakt med Luftambulansetjenesten HF.

Fakta: H 145 T2

• Produsent: Airbus
  • Lengde: 13 m
  • Bredde: 11 m (med rotor)