Ludvig fra Flåklypa tar til orde for søppelfri bilferie

Ludvig holder seg godt ute i grøfta når han går tur langs veien. Der ser han mye fint, men han får også med seg mye som ikke er så hyggelig. Nå ønsker han at vi skal bli flinkere til å etterlate grøftekanten #likefinsomfør.
Pant alt alltid! Hvert år melder bønder om kuer som lider en smertefull død på grunn av innvendige skader grunnet biter av metall, glass eller plast i fôret.

Norske grøftekanter er ikke søppelfrie

Hold Norge Rents erfaring fra egne og andres ryddeaksjoner langs vei, er at det er mye søppel langs norske veier. Denne forsøplingen kan blant annet føre til at aluminiumsbokser og andre materialer blir en del av slåtten og oppdelte og skarpe biter ender opp i foret til dyra.

– Hvert år melder bønder om kuer som lider en smertefull død på grunn av innvendige skader grunnet biter av metall, glass eller plast i fôret. Husk at pant kan leveres på norske bensinstasjoner, forteller prosjektleder Kine Lillerud.

Ta med en egen søppelpose på tur

– Vårt beste tips er å ha med en egen pose til søppel i bilen. Da er det enkelt å samle klissete søppel, stort og smått i samme pose og kaste denne når du kommer hjem, fortsetter Lillerud.

Andre tips som bidrar til å redusere risikoen for forsøpling er å unngå engangsprodukter og heller ha med egen vannflaske og matboks, samt passe å på at ikke noe blåser ut av vinduet.

Gratis aktivitetshefte til bilturen

Bilferie gir flotte opplevelser, men kan også være en prøvelse for utålmodige barn. Hva med bilbingo for den siste lange etappen til hytta eller fargelegging og lesning mens dere venter på maten på en veikro?

Bestill Ludvigs eget aktivitetshefte for barn i alderen 5 til 8 år gratis til ditt arrangement eller til barna i barnehagen.

Dugnad for å spre budskapet

Emneknaggen #likefinsomfør så dagens lys i 2020, og for tredje sommer på rad oppfordrer Hold Norge Rent organisasjoner, kommuner og næringslivet til å spre budskapet i sine kanaler.

I materiellpakken finnes det budskap som omfatter bilferie og veiforsøpling, men også tekster om å etterlate sjøen, byen, parken, stranda, fjellet og skogen #likefinsomfør.

Arbeidet med holdningskampanjen #likefinsomfør muliggjøres med støtte fra Handelens Miljøfond, Sparebankstiftelesen DNB og MARFO.

Ikke glem Strandryddeuka!

2022 er frivillighetens år, og Strandryddeuka 9. – 18. september er ett av signalarrangementene. Les mer om hvordan Strandryddeuka 2022 gjennomføres.