Løy om trimmet Porsche – satt igjen med hele regningen selv

Det ble en kostbar kjøretur for Porsche-sjåføren. Kunden hadde nemlig ikke oppgitt for forsikringsselskapet at motoren var trimmet til 600 hestekrefter.
Ulovlig trimming av motorer er et voksende problem. – Det er viktig å opplyse om trimming ved kjøp av forsikring. Foto: Redcharli/Unsplash.

Vi har flere saker med motorskader som skyldes trimming eller andre endringer som påvirker motoren. Derfor er det viktig å opplyse om dette når du kjøper bilforsikring, ellers risikerer du at skadene ikke dekkes, sier Lisa Cathrin Olsen, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Vegvesenet anslår at titusenvis av biler i Norge er ulovlig trimmet, siden tallet på useriøse verksteder har eksplodert.

Fikk motorstopp med trimmet bil

I 2019 kjøpte kunden en Porsche med 560 hestekrefter til 1,6 millioner kroner. Da forsikringsavtalen skulle inngås, sa kunden at kjøretøyet var i original stand, og ikke trimmet eller ombygd.

To år senere meldte kunden inn en motorskade på bilen, etter at den hadde fått motorstopp på veien. Fremfor å sende bilen på verksted, tok kunden, som var utdannet bilmekaniker, med bilen hjem. Der skal kunden angivelig ha fjernet sporene fra trimmingen.

Fikk tips om ulovlig trimming

– Vi mottok tips om at kunden skal ha trimmet bilen “til maks”. Undersøkelsene vår avdekket at dette var tilfelle, og vi avslo kravet. Kunden var ikke enig i dette, og saken endte i retten, forteller Olsen.

I retten ble det konkludert at bilen var trimmet og at kunden hadde holdt tilbake informasjon om dette både ved kjøp av forsikring og ved innmelding av skade. Det endte med at Porsche-sjåføren måtte dekke hele skaden selv, i tillegg til å betale 85 000 kroner i saksomkostninger til Fremtind.

Det svindles for rekordsummer

Fremtind avdekket svindel for om lag 130 millioner kroner i 2022. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger på rundt 200 000 kroner.

– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre, sier Olsen.

– Svindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle, sier Lisa Cathrin Olsen, talsperson for forsikringssvindel i Fremtind. Foto: Privat.