Lovverk hindrer kjøp og salg av brukte klær

DNT ung krever at næringsministeren får fart på arbeidet med å endre reglene slik at flere kan få et mer bærekraftig forbruk.
Fredag 26. november er Grønn fredag. FOTO: DNT

Den såkalte brukthandelloven skal hindre ulovlig omsetning av stjålne gjenstander, men er til hinder for økt bruktsalg av klær og utstyr. Det vil DNT ung ha en endring på.

– Det er et stort dilemma at brukthandelloven begrenser mulighetene for kjøp og salg av brukte fritidsklær i en tid der mange ønsker å bidra til mer gjenbruk og mindre forbruk, sier Anna Nes, leder i DNT ung.

Fredag 26. november arrangerer DNT ung Grønn fredag som en motreaksjon til kjøpefesten «Black Friday», med mål om å legge til rette for bytting, bruktsalg og reparasjon.

– Mange snakker varmt om å stimulere til at folk kjøper mer brukt, men da må vi ha en lov som er tilpasset den verden vi lever i og som kan bidra til å skyte fart på brukthandel, sier Nes.

– Må opp fra skuffen

– DNT ung krever at den nye næringsministeren plukker arbeidet med brukthandelloven opp igjen fra skuffen. Regjerningen må tilrettelegge regelverket for en reell sirkulærøkonomi der brukte varer kan kjøpes og selges minst like lett og billig som nye ting, sier Anna Nes.

Hun peker på at regjeringen har flere gode punkter om sirkulærøkonomi i Hurdalsplattformen, og håper å se at ord blir til handling.

Brukthandelloven gir også politiet et verktøy for forebygging og etterforskning. Loven sier at man må ha løyve for å handle med brukte ting, at alle individuelle ting må registreres med ID og lagres i 14 dager før de kan selges.

– Det er kanskje et rimelig krav for brukte gjenstander av høy verdi, som biler og båter, men det gjør det veldig vanskelig å selge brukte turbukser. Vi har dessuten loven om heleri som den forrige regjeringen mente sannsynligvis dekket den problemstillingen godt nok også uten brukthandelloven, sier lederen for DNT ung.

Det er heller ikke lov å selge brukte gjenstander donert av de under 18 år, noe som begrenser ungdoms mulighet til å være sirkulære og donere egne ubrukte eiendeler.

Grønn fredag for mer bærekraft

Nordmenn er på topp i verden i pengebruk på sports- og friluftsutstyr. I 2020 passerte omsetningen i norske sportsbutikker hele 21,5 milliarder kroner. Under pandemien har forbruket av sportsutstyr gått opp i takt med økt interesse for friluftsliv.

Grønn fredag er en nasjonal byttedag som skal bevisstgjøre folk om klimaavtrykket som settes ved å hele tiden kjøpe nytt, og i stedet oppfordre til langtidsbruk av klær og utstyr. Grønn fredag er for alle og man kan delta uten å ha med noe, og likevel sikre seg friluftskupp til vintersesongen.

Her finnes oversikt oversikt over lokale arrangementer: www.dnt.no/grnn-fredag

Fredag 26. november er Grønn fredag. FOTO: DNT
Anna Nes er leder i DNT ung. Foto: Inger Blom Huus.
Grønn fredag i Bergen i 2018. FOTO: André Marton Pedersen.