Lovforslag rundt kjæledyr får ny oppmmerksomhet

Blant alle lovforslagene som ble lagt frem i Kinas «Two Sessions», 4. mars 2021, var et av de mest populære forslagene «The Establishment of Companion Animal Protection and Management Act». Forslaget ble introdusert av NPC-nestleder Chen Zuo-Dong. Populariteten rundt loven viser at offentligheten er engasjert  og opptatt av dyrevern. Responsen NPC nestlederen Chan Yung (Hong Kong) fikk fra The Central Spiritual Civilization Construction Guiding Office viser også at regjeringen er positive til forslaget om å forby spising av hunder og katter. Genlin, grunnleggeren av World Dog Alliance (WDA) ønsker prosessen velkommen.

- Diskusjonen rundt kjæledyr blir vurdert av det Kinesiske kommunistpartiet som tyder på at diskusjonen har nådd et nytt nivå. Jeg tror at Kina snart vil forby spising av hunde-og kattekjøtt og vil ta et stort steg i riktig retning.

Nestlederen og viseformann for den demokratiske alliansen for forbedring og fremgang i Hong Kong, Chan Yung la frem forslaget om å forby spising av hunder og katter med mål om å forbedre samfunnet og styrke rykte til Kina.

Nylig svarte «Central Civlilaztion Office» på forslaget. Shenzhen er den første byen i Kina der forbudet mot hunde-og kattekjøtt ble implementert og lovforslaget vil bety mye for resten av Kina, dersom det blir innført.

Central Civilization Office er underlagt Central Spiritual Civilization Guiding Commitee og jobber med kinesiske regioner for å implementere «spiritual civilization constructions».

- I tråd med utviklingen i Kina, er vi opptatt av å fremme en sunn og sivilisert livsstil som vil forbedre levestandarden til innbyggerne. Vi ønsker å legge vekt på dyrevern, men også undersøke muligheten for å forby hunde-og kattekjøtt, i håp om at reguleringer kan innføres.

Talen til Chen Zuo-Dong samsvarer med uttalelsene til Central Civilization Office.

- Hunder og katter er de to mest kjente kjæledyrene. Etter tusenvis av år har de blitt en viktig del av våre liv, og blir ikke lenger sett på som en del av næringskjeden.

Siden det ikke finnes noen lov rundt dette, la Chen-Zuo-Dong frem «Establishment of Companion Animal Protection and Management» for å legge til rette for en ny lov, i tillegg til å utrydde de sosiale problemene som hunde-og kattekjøtt skaper.

Companion Animal Protection and Management Act» er todelt: på den ene siden fremmer loven ansvarlig hunde-og katteeierskap, utvider grenser for tillatte hunderaser, og stopper avliving av hunder, og jobber mot målet om «null rabies» på en human måte.

På den andre siden finnes beskyttelsesaspektet som vil straffe kjæledyreiere som forlater kjæledyrene sine. Samtidig ønskes det å innføre et omfattende forbud mot spising av hunde-og kattekjøtt, som vil bidra til bedre folkehelse.

Chen Zuo-Deng påpekte at Kina er en stormakt når det kommer til økonomi og sivilisasjon, dyrebeskyttelse og respekt for liv. De nye dyrebeskyttelseslovene vil sikre folkehelsen og bidra til en bedre balanse som vil bringe sivilisasjonen til et nytt nivå.

Genlin, grunnleggeren av World Dog Alliance (WDA) sendte flere brev til lederne av the Central Government tidlig i 2020, der han foreslo slagordet «Ban wildlife meat for health, ban dog and cat meat for civilization». Han er fornøyd med å se at forbudet mot hunde-og kattekjøtt er innført i Shenzhen og Zhuhai, og har store forhåpninger til Central Civilization Office som svarte Deputy Chan Yung. Det tyder på at den Kinesiske regjeringen forstår viktigheten av hunde-og kattespørsmålet. De har utnevnt the Central Civilization Office for å ta ledelsen i forhold til studie av saken.

Selv om forbudet mot hunde-og kattekjøtt vil møte på utfordringer som eksisterende reguleringer, mattradisjoner og ulike meninger, har Genlin troen på at dette er en overkommelig utfordring da «Companion Animal Protection and Management Act» er holistisk, og bør få nok offentlig støtte for å erstatte utdaterte tradisjoner. Kina beveger seg i et raskt tempo, og forbudet mot hunde-og kattekjøtt kan bli en realitet i nær fremtid.