Lover for å dempe grusomheter, utdanning for mer omsorg

I 2014 annonserte FBI at de ønsket å klassifisere dyremishandling som en «Group A felony», en forbrytelse som tilsvarer en alvorlighetsgrad på lik linje med drap, brannstiftelser og overfall.

Helt siden tiltaket ble implementert i 2016, har flere land iverksatt lover og økt straffen for dyremishandling. Lover er den beste og mest effektive måten å forhindre kriminalitet på, og det er nettopp derfor World Dog Alliance (WDA) jobber for å forby hunde-og kattekjøtt ved hjelp av lovgivning.

Genlin, grunnleggeren av WDA, forstår at selv om lover og regler kan forhindre dyremishandling, er opplæring og utdanning innen dyrevelferd et viktig verktøy for å sette en stopper for kjerneproblemet ved å lære mennesker å respektere dyreliv og verne dyrene slik at de aldri tenker tanken om å skade dem i utgangspunktet.

Selv for WDA, en relativt stor dyreorganisasjon er det krevende å fremme den internasjonale avtalen som forbyr spising av hunder-og katter, samtidig som Genlin ønsker å lære opp mennesker om dyrevern.

For øyeblikket fokuserer organisasjonen på å påvirke endring av lover, men Genlin har også fokusert på å fremme innføring av utdanning og opplæring innenfor dyrevelferd i skoler, spesielt ved å inkludere dyrevelferd i pensum og lærebøker.

Tankegangen som fokuserer på opplæring i skoler, kom verken fra Hong Kong eller Japan, men fra Taiwan. De innførte dyrebeskyttelsesloven i 1998, og ble et banebrytende land i Asia når det kommer til dyrevennlig politikk. Selv om Taiwan er det 54 landet i verden og det 11 landet i Asia når det kommer til å innføre tiltak for bedre beskyttelse av dyr, er landet på god vei. I 2015 vedtok de «No-kill» loven som gjelder dyrehjem, et forbud mot hunde- og kattekjøtt i 2017. I tillegg inkluderte de dyrevern som en del av pensumet i skoler som det første landet i verden.

Genlin var en av pådriverene bak opplæring rundt dyrevern i Taiwan. I løpet av årene har han vært lobbyist for Taiwanske lovgivere for å få oppmerksomhet rundt viktigheten av opplæring og utdanning innen dyrevelferd. WDA er annerkjent innen dyrevernsmiljøet i Taiwan og organisasjonen ble anbefalt som et medlem av Panel of Teaching Materials of Animal Welfare Education, og deltok i utviklingen av det pedagogisk innholdet.

Det akademiske miljøet i Taiwan viste seg å være mer komplisert en forventet. Etter utdanningsreformen, var ikke skolene lenger pålagt å bruke det samme undervisningsmateriale.

I stedet endret strategien seg til å i stedet lage innhold som var skreddersydd for lærere. Temaet for den første læreboken var «kjæledyr» som målrettet seg mot elever i barneskoler, ungdomsskoler og videregående. Innholdet dekker vaner og informasjon rundt kjæledyr, i tillegg til lover og regler knyttet til dyrevelferd.

Pilotprosjektet i slutten av 2019 ble godt mottatt i flere skoler og tekstbøkene ble digitalisert slik at alt læringsmateriale som videoer, artikler og oppfølgingsmaterial er tilgjengelig på nett. Prosjektet er forventet å bli ferdig i 2021, og lærerne vil ha tilgang til alt materiell på nett slik at de kan bruke det i klasserommet. WDA’s grafiske designer hjalp til med å gjøre læremateriale mer estetisk og fengende.

Utdanning er ikke bare begrenset til klasserommet. Genlin filmet en dokumentar for å avsløre sannheten rundt handel av hundekjøtt i Asia. Han lagde også store oljemalerier for å utrykke smerten og lidelsene til dyrene, i håp om å vekke sympati og omsorg. Dette kan være den beste formen for utdanning.

Med lover for å begrense kriminalitet og utdanning for å fremme omsorg, har WDA skapt et nytt symbol på dyrebeskyttelse, som sikter på å gjøre verden bedre for mennesker, dyrene og miljøet.