LOs sommerpatrulje - 34. året på rad

De kommende tre ukene går LOs Sommerpatrulje av stabelen over hele landet. Da skal unge tillitsvalgte i LOs forbund undersøke arbeidsforholdene til tusenvis av unge, og bidra til å spre kunnskap om rettigheter og plikter i arbeidslivet.

Sommerjobb er for mange unge det første møtet med arbeidslivet. For at dette skal bli best mulig er det viktig at både de unge ansatte og arbeidsgiverne kjenner sine plikter og rettigheter. Vi har gjennom våre år med patrulje sett at stadig flere kjenner til Sommerpatruljen, og de fleste er også positive til å få besøk av våre representanter.

Siden 1985 har LOs sommerpatrulje hatt fokus på unge sommervikarers jobbsituasjon.

I fjor besøkte vi nesten 6000 bedrifter over hele landet. I år vil sommerpatruljen særlig se etter om verneombud er på plass, om ungdom trives og føler mestring i jobben. Og som alltid vil vi sjekke om arbeidskontrakten er i orden. LOs sommerpatrulje vil i år ha et fokus på ansatte i bemanningsbyrå og serveringsbransjen. Dette gjør vi fordi dette er utsatte bransjer der det er viktig at samfunnet følger med på at de ansatte jobber under ordentlige forhold, og at loven følges. Etter flere år med uheldige avsløringer og oppmerksomhet i mediene og blant partene i arbeidslivet, velger vi derfor å fokusere på disse bransjene spesielt, men vil som alltid patruljere innenfor et vidt spekter av bransjer over hele landet.

Vi håper norske arbeidsgivere vil ta Sommerpatruljen godt i mot i år, som årene før.

Vi har åpen tipstelefon gjennom hele sommeren på telefonnr: 416 16 666.

For spørsmål, ta kontakt med medieansvarlig i LOs sommerpatrulje

Gaute Børstad Skjervø

Gaute.borstad.skjevo@lo.no

Holship-saken: Streikeretten og organisasjonsretten går foran økonomiske rettigheter10.6.2021 11:40:38 CEST | Pressemelding

Menneskerettsdomstolen (EMD) slår fast at streikeretten og de fire frihetene ikke er likeverdige rettigheter. Avgjørelsen er en instruks overfor nasjonale domstoler om hvordan de skal vurdere inngrep i organisasjonsretten. Menneskerettsdomstolen slår, i motsetning til Høyesterett, fast at økonomiske friheter i seg selv ikke kan begrunne inngrep i organisasjonsretten. Dette er en viktig avgjørelse for hele den europeiske fagbevegelsen, sier lederen for LOs juridiske avdeling, Atle Sønsteli Johansen.