LOS med ny løsning for smart lading av elbil

Nå kan elbileiere lade når strømmen er billigst - med en ny tjeneste fra LOS. Den heldigitale tjenesten er utviklet i samarbeid med det danske selskapet True Energy. Gjennom høsten har kunder i LOS testet den nye appen, som gjør det enkelt å lade smart og effektivt. Nå er den straks klar for markedet.
Lading elbil. Foto: LOS

- I takt med økt elektrifisering og nye kundebehov har vi utviklet en ny tjeneste sammen med True Energy. Med Smart lading kan du enkelt lade elbilen din når strømprisen er billigst ved å lage dine personlige laderegler, tilpasset deg og din husstand. Du kan koble til elbilen når det passer deg, så beregner appen automatisk hva som skal til for full utnyttelse av de rimeligste timene. Da får du oversikt over hjemmeladingen din, samtidig som du sparer penger, forteller Ingrid Lofnes, senior forretningsutvikler i LOS.

Lofnes forteller at LOS setter søkelys på hvordan de best kan nyttiggjøre ny teknologi for å gjøre kundens strømforbruk smartere. Med Smart lading får kundene redusert strømregningen sin, samtidig som de med sin fleksibilitet bidrar til å skape samfunnsøkonomiske løsninger.

Grønn omstilling til en fullelektrisk framtid
Det er et politisk mål å øke elektrifiseringen av bilparken. Norge har Europas største marked for elbiler med sine over 300 000 elbiler, og når alle skal lade samtidig fører det til et stort press på strømnettet.

For å unngå overbelastning, som vil være en økende utfordring på veien mot et fremtidig fullelektrisk samfunn, kan denne nye tjenesten fra LOS og True Energy bidra. Appen hjelper til med å gjøre elbileiernes forbruk fleksibelt i forhold til strømnettets behov, uten at det gir utfordringer eller besvær for elbileierne.

- Norge er med sine mange elbiler et utrolig spennende marked for oss, og LOS er en perfekt partner – både rent geografisk og når det kommer til mindset. Vi arbeider begge for å gi strømkunder større frihet og fleksibilitet, sier Charlotte Sand, administrerende direktør i True Energy, som har utviklet appen.

Appen lader automatisk elbilen når strømmen er billigst og klimaavtrykket lavest. Appen har tilgang til strømprisene og kan dermed automatisk optimalisere tidspunkter for lading frem til kunden selv velger at bilen skal være klar. Bileieren kan også aktivere en sikkerhetsdistanse, slik at bilen alltid umiddelbart lades opp til dette nivået.

- Om vi kan endre strømforbruket slik at det blir en mer jevn belastning gjennom døgnet, og dermed unngå de største strømtoppene, vil dette kunne gi store samfunnsgevinster, avslutter Ingrid Lofnes i LOS.

Fakta om Smart lading
Med tjenesten Smart lading kan du:
- Lade når det er billigst
- Lage din egen ladeplan
- Tilpasse ladeplanen til ditt kjøremønster
- Få full ladeoversikt
- Se hvor mye du sparer

Appen er utviklet av det danske selskapet True Energy – og lanseres snart på det norske markedet i samarbeid med strømleverandøren LOS. Les mer om Smart lading-appen. Tjenesten vil om kort tid være kompatibel med de fleste elbiler, men Tesla har et grensesnitt som gir et lite forsprang og kunder med Tesla kan bruke tjenesten allerede nå.

Lading elbil. Foto: LOS
Lading av elbil. Foto: LOS
Fra den nye appen

LOS er landets tredje største strømleverandør, og leverer strøm og energirelaterte produkter og tjenester til privatkunder over hele Norge. LOS ønsker å gjøre det enkelt for kundene å ta gode valg i en grønn energihverdag.