Lønnsoppgjøret i KS: Krever at kjøpekraften sikres

- Våre medlemsgrupper er helt avgjørende for at velferds-Norge skal fungere. I år må det vises også i lønnsoppgjøret.
Leder i YS Kommune og leder i Delta, Lizzie Ruud Thorkildsen (Foto: Nadia Frantsen)

Leder i YS Kommune (YS-K) og leder i Delta, Lizzie Ruud Thorkildsen, er krystallklar. Hun setter tydelige krav under årets lønnsoppgjør i kommunene (KS).

• Kjøpekraften må sikres.
  • Etterslepet fra industrien i 2020 må hentes inn igjen.

- Våre dyktige fagarbeider- og høyskolegrupper er ryggraden i kommunale tjenester. Uten dem stopper Norge. Nå er det på tide at våre medlemmer får betalt for sin kompetanse

Thorkildsen har heller ikke glemt fjorårets oppgjør.

- Da forholdt vi oss lojalt til frontfagsrammen på 1,7prosent. Industrien gjorde det ikke. De tok ut 2,2 prosent. Det har mange av våre medlemmer reagert på. Reaksjonene er forståelige, rettmessige og rimelige. Det er uakseptabelt at de som setter rammen i et år med pandemi og krise, ikke selv følger resultatet, men forventer at alle andre skal gjøre det. Det etterslepet må vi rette opp i nå, sier Thorkildsen.

I år ble frontfaget enige om en ramme på 2,7 prosent etter mekling.

Frontfaget ingen fasit

- Vi forholder oss til det som et utgangspunkt, men understreker det vi alltid har sagt. Resultatet i frontfaget legger noen føringer. Det er derimot ingen fasit.

Thorkildsen mener at lønnsvekst i offentlig sektor er en forutsetning for å rekruttere og beholde kvalifiserte fagpersoner. Hvis ikke vil tilliten til frontfagsmodellen svekkes.

YS og Delta vil særlig prioritere fagarbeidere, fagarbeidere med tilleggsutdanning og de med 3-årig høyskoleutdanning ved årets oppgjør.

- Vi skal ivareta våre medlemmer for å utvikle gode offentlige velferdstjenester med høy kvalitet. Det trenger vi nå og det trenger vi i fremtiden. Derfor er det viktig at medlemmene  får sin rettmessige del av verdiskapingen, sier Lizzie Ruud Thorkildsen.

Delta organiserer mer enn 88.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.