Lønnsom kildesortering med ny gebyrmodell

Fleksibel gebyrmodell for renovasjon har gjort bergenserne mer miljøbevisste. Det er penger å spare og store miljøgevinster på økt kildesortering.
Bente Gansum Daazenko, daglig leder i BIR Privat.

Etter to års prøveprosjekt i Bergen blir den fleksible gebyrmodellen for renovasjon permanent fra 1.1.2018

Vinn-vinn for alle

-   I snitt setter bergensere ut restavfallsspannet sitt 28 ganger i året mot tidligere 40, sier Bente Gansum Daazenko, daglig leder i BIR Privat. – Tidligere tømte vi en del halvfulle bosspann, mens nå er det langt flere fulle bosspann.

- Den fleksible gebyrmodellen har motivert mange til å få et mer bevisst forhold til hva som kan kildesorteres og hva som kastes i restavfallet. I løpet av de siste to årene har mange kostnadsfritt å bytte ut papiravfallsspannet sitt med et dobbelt så stort, og det ser vi igjen på at mengden av  innsamlet papp og papir øker. Bergenserne har blitt kjempeflinke. Økning i innsamlet mengde plast, glass og metall er gledelig stor. I perioden har det også vært fin vekst i antall som søker støtte til kjøp av kompostbinge til hjemmekompostering.

-  Vedtaket i Bystyret om at ordningen nå blir permanent, gir oss en bedre forutsigbarhet til å jobbe jobbe videre med forbedring og effektivisering av driften, sier Daazenko.

Den fleksible gebyrmodellen har ført til:

• Mengde restavfall har gått ned
  • Nedgang i CO2 -utslipp på grunn av redusert mengde restavfall
  • Økning av mengde avfall som går til materialgjenvinning
  • Restavfallsbeholderen settes sjeldnere ut
  • Økt kildesortering
  • Kundene opplever den fleksible gebyrmodellen som et positivt tiltak
  • Kunden opplever at det er enklere å være miljøvennlig

Den fleksible gebyrmodellen bidrar til oppnåelse av målene i EUs program for sirkulær økonomi, og Bergen kommunes Grønn Strategi.

Linker: www.bir.no Bosskalkulator

Bente Gansum Daazenko, daglig leder i BIR Privat.