Klarna

Lønns-tabuet: Bare halvparten av alle nordmenn vet hva partneren deres tjener

Del
Under halvparten av alle nordmenn vet hva deres egen partner får i lønn. Omtrent like få synes det er komfortabelt å prate om økonomien sin med egen familie.

Det viser en undersøkelse Klarna har foretatt blant mer enn 2000 nordmenn.  

– Det er helt åpenbart at i mange familier og forhold er økonomi og egen lønn noe man ikke snakker om. Spesielt blant de mellom 18-38 år er det færre som prater åpent om hva de tjener med sin partner enn det er blant dem over 45 år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad. 

Klarna er en globalt ledende og Norges største betalingsleverandør på nett, brukt av mer enn 6000 norske nettbutikker. De er mest kjent for å tilby kundene å prøve varen før de betaler.

Vanskelig og usexy tema

Ifølge professor i atferdsvitenskap ved institutt for Teknologi ved Høyskolen Kristiania, Asle Fagerstrøm, kan hemmeligholdet av lønn overfor egen partner skyldes at nordmenn generelt har god økonomi og at lønn derfor ikke blir et viktig tema i parforholdet.

– Samtidig blir nok ikke lønn oppfattet som det mest «sexy» man prater om i et parforhold. I tilfeller hvor det er lønnsforskjeller mellom partene kan dette også muligens være et vanskelig tema som blir utelatt i den daglige samtalen, sier Fagerstrøm.

Internasjonal rapport

Undersøkelsen er grunnlaget for den global Klarna-rapporten, “Money management in a new age” som ble offentliggjort i dag, Her kartlegges det hvordan forskjellige nasjonaliteter tenker rundt egen økonomi. I tillegg til i Norge er den gjennomført i en rekke andre vesteuropeiske land, USA og Australia. 

Norge er, foruten Storbritannia, det landet hvor færrest er åpen om hvor mye de tjener overfor sin partner.  

Bare 3 av 10 er åpne om lønn med kollegaer.

Mens 48 prosent vet hva partneren tjener og har vært åpne om dette, snakker bare 29 prosent åpent om lønnen sin med kollegaer. Denne motviljen til å være åpen om lønn blant kollegaer går internasjonalt under betegnelsen «salary taboo».

– I store deler av arbeidslivet blir lønn sett på som en privatsak. Man snakker ikke om lønn. Det skyldes nok delvis ideen om det norske likhetsidealet. Samtidig viser flere rapporter at mer transparens rundt lønn kan føre til reduksjon i lønnsgap, større engasjement på arbeidsplassen og en forenklet prosess ved ansettelser, både for arbeidstakere og arbeidsgivere, sier professoren i atferdsvitenskap.

Ifølge Klarnas markedsdirektør viser også undersøkelsen at vi nordmenn ikke er så åpne om egen økonomi og lønn som mange tror. 

– Selv om mange av de spurte gir uttrykk for at det er viktig å prate åpent om økonomi og lønn for å unngå at det blir et tabuområde, er det i praksis ikke så mange som gjør det, sier Klarnas markedsdirektør.

De yngste er mer åpne for å prate om økonomi enn de eldre

Bare knappe 6 prosent av de spurte i undersøkelsen gir uttrykk for at egen økonomi er helt privat, og at den ikke deles med noen. 52 av de spurte er komfortable å prate åpent om sin egen økonomi med sin egen familie.

– Tendensen er imidlertid klar. Selv om de yngste er mer skeptiske til å prate om egen lønn, er de mer åpne for å diskutere økonomi generelt. Men lønn er de mindre villige til å være åpne om, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Klarna Norge
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye