Lønns-tabuet: Bare halvparten av alle nordmenn vet hva partneren deres tjener
Det viser en undersøkelse Klarna har foretatt blant mer enn 2000 nordmenn.
– Det er helt åpenbart at i mange familier og forhold er økonomi og egen lønn noe man ikke snakker om. Spesielt blant de mellom 18-38 år er det færre som prater åpent om hva de tjener med sin partner enn det er blant dem over 45 år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna er en globalt ledende og Norges største betalingsleverandør på nett, brukt av mer enn 6000 norske nettbutikker. De er mest kjent for å tilby kundene å prøve varen før de betaler.
Vanskelig og usexy tema
Ifølge professor i atferdsvitenskap ved institutt for Teknologi ved Høyskolen Kristiania, Asle Fagerstrøm, kan hemmeligholdet av lønn overfor egen partner skyldes at nordmenn generelt har god økonomi og at lønn derfor ikke blir et viktig tema i parforholdet.
– Samtidig blir nok ikke lønn oppfattet som det mest «sexy» man prater om i et parforhold. I tilfeller hvor det er lønnsforskjeller mellom partene kan dette også muligens være et vanskelig tema som blir utelatt i den daglige samtalen, sier Fagerstrøm.
Internasjonal rapport
Undersøkelsen er grunnlaget for den global Klarna-rapporten, “Money management in a new age” som ble offentliggjort i dag, Her kartlegges det hvordan forskjellige nasjonaliteter tenker rundt egen økonomi. I tillegg til i Norge er den gjennomført i en rekke andre vesteuropeiske land, USA og Australia.
Norge er, foruten Storbritannia, det landet hvor færrest er åpen om hvor mye de tjener overfor sin partner.
Bare 3 av 10 er åpne om lønn med kollegaer.
Mens 48 prosent vet hva partneren tjener og har vært åpne om dette, snakker bare 29 prosent åpent om lønnen sin med kollegaer. Denne motviljen til å være åpen om lønn blant kollegaer går internasjonalt under betegnelsen «salary taboo».
– I store deler av arbeidslivet blir lønn sett på som en privatsak. Man snakker ikke om lønn. Det skyldes nok delvis ideen om det norske likhetsidealet. Samtidig viser flere rapporter at mer transparens rundt lønn kan føre til reduksjon i lønnsgap, større engasjement på arbeidsplassen og en forenklet prosess ved ansettelser, både for arbeidstakere og arbeidsgivere, sier professoren i atferdsvitenskap.
Ifølge Klarnas markedsdirektør viser også undersøkelsen at vi nordmenn ikke er så åpne om egen økonomi og lønn som mange tror.
– Selv om mange av de spurte gir uttrykk for at det er viktig å prate åpent om økonomi og lønn for å unngå at det blir et tabuområde, er det i praksis ikke så mange som gjør det, sier Klarnas markedsdirektør.
De yngste er mer åpne for å prate om økonomi enn de eldre
Bare knappe 6 prosent av de spurte i undersøkelsen gir uttrykk for at egen økonomi er helt privat, og at den ikke deles med noen. 52 av de spurte er komfortable å prate åpent om sin egen økonomi med sin egen familie.
– Tendensen er imidlertid klar. Selv om de yngste er mer skeptiske til å prate om egen lønn, er de mer åpne for å diskutere økonomi generelt. Men lønn er de mindre villige til å være åpne om, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom