Lønningen lystgård er flyttet til Bergen botanisk have på Milde

Lystgården ble flyttet i forbindelse med byggingen av den nye flyterminalen på Bergen lufthavn Flesland. Nå åpner Lønningen lystgård, fullstendig rehabilitert, i nye flotte omgivelser. Avinor har gitt bygget i gave til Universitetet i Bergen.

Huset har tjent som lystgård, barnehjem, bolig for lufthavnsjefen og ellers store og små anledninger i Avinors eie. Nå er det naboene på Milde og alle som besøker botanisk hage som kan glede seg over det vakre bygget.

Da den nye flyplassterminalen skulle bygges, ble det tidlig klart at Lønningen lystgård ikke kunne fortsette å stå der den hadde stått siden 1780. Da ville den hindret en optimal og fremtidsrettet utbygging av Bergens storstue og Vestlandets hovedflyplass.

Aslak Sverdrup, lufthavndirektør på Bergen lufthavn fortalte under åpningen søndag 30. september: -Vi fikk flere henvendelser fra folk som ville kjøpe Lønningen lystgård. Da bygget ble fredet, og vi skulle sette det opp igjen selv, falt valget på botanisk hage og med Universitetet i Bergen som fremtidig eier.

-Her har dedikerte og profesjonelle tømrere og arkitekter i Gamle 3 Hus AS og Nævdal Bygg utført fantastisk håndverk. En rekke dyktige kvinner og menn har diskutert seg fram til moderne funksjonelle løsninger, samtidig som huset er vel ivaretatt som kulturminne. Jeg vet at det har vært et komplekst prosjekt, men vi har fått det til takket være innsatsen alle sammen har lagt ned. Så tusen takk til dere alle sammen! Sverdrup sa også at Avinor er svært stolt over å kunne overrekke praktbygget som gave til Universitetet i Bergen.

Lønningen lystgård er et kulturminne, som rommer mange flotte minner. Nå får Lønningen lystgård igjen nye funksjoner til glede for voksne og barn.

Se film om gjenoppføringen

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor