LOKALT-en IKEA kolleksjonen i samarbeid med sosiale entreprenører

I flere år har IKEA jobbet med sosiale entreprenører for å skape en mulighet for langsiktige jobber og levebrød. For den kommende kolleksjonen tok IKEA kontakt med lokale designere i Jordan, Thailand og India, og sammen med sosiale bedrifter skapte vi LOKALT – en moderne vri på tradisjonelt håndverk inspirert av lokale tradisjoner.

LOKALT er et resultat av et samarbeid med lokale designere fra Amman, Delhi, Bangkok og IKEAs egne designere. Det er en samling av håndlagde tekstiler og keramikk hvor lokale tradisjoner møter tradisjonelt håndverk, produsert av sosiale entreprenører i Jordan, Thailand og India.

LOKALT er en kolleksjon full av detaljer som forteller historier fra stedene der produktene faktisk er laget. Keramikken gir en hyllest til den thailandske måten å servere mat på, det er glimt fra hverdagen i Amman i tekstilene, og uttrykksfulle former inspirert av den indiske hverdagen i putetrekk og tepper, sier Maria O'Brian, kreativ leder i IKEA Range& Supply.

Designerne av LOKALT er designduoen Ploypan Theerachai i India, Decha Archjananun basert i Bangkok, Tania Haddad fra Amman og IKEA-designeren Akanksha Deo som er basert i Delhi. Partnere som bidrar er Jordan Foundation, Doi Tung i Thailand, Industree og Diamond tepper, kvinnelige vevere i India.

"Vi må engasjere oss i større globale selskaper, ellers er vi ikke i stand til å skalere opp. Vi trenger kraften fra de store selskapene, og det er derfor samarbeidet med IKEA er avgjørende," sier Neelam Chhiber, Managing Trustee, Industree Craft Foundation, India.

IKEA sosiale entreprenører handler om å skape en bedre hverdag gjennom å skape jobber og levebrød for sårbare grupper gjennom et forretningspartnerskap. Samarbeidet fokuserer på gjensidig læring og bygger på hverandres styrker. Det handler om å skape unike, rimelige, håndlagde produkter og slå sammen IKEA-design og lokale teknikker. Gjennom sosiale entreprenører har IKEA utviklet produkter med lokale håndverkere siden 2013. I dag har det så langt blitt skapt over 30 000 arbeidsplasser for håndverkere og småskala bønder.

LOKALT lanseres i 26 IKEA-markeder i løpet av juni 2021.

IKEA Art Event-kolleksjonen 2021 utforsker den beste måten å kombinere kunst og funksjon på16.3.2021 18:00:00 CET | Pressemelding

Kan en funksjonell og hverdagslig ting være kunst? IKEA lanserer IKEA Art Event-kolleksjonen 2021 med sikte på å utforske krysningspunktet mellom kunst og funksjon. For denne kolleksjonen på 10 arbeider som kun vil være i salg i en begrenset periode, har IKEA samarbeidet med noen av nåtidens mest aktuelle kunstnerne; Daniel Arsham, Gelchop, Humans siden 1982, Sabine Marcelis og Stefan Marx. Kolleksjonen vil være tilgjengelig i IKEA-varehus verden over og på nettet fra april 2021.