NorgesGruppen

Løftet jordbærsalget med 24 prosent

Del

Aldri har sesongen for norske jordbær vært like lang som i år. Rekordlang sesong førte til 24 prosent vekst i salget, og kundene kunne finne norske jordbær i butikk helt frem til høstferien.

Høsten 2021 gikk NorgesGruppen sammen med BAMA og Gartnerhallen og lanserte "Jordbærløftet". Målet var å øke volumsalget av norske jordbær med 50 prosent innen 2025. Allerede etter ett år er volumsalget opp 24 prosent. Regner man det om til kurver er det solgt 4,2 millioner kurver.

– Vi er svært fornøyde med resultatet, og ble positivt overrasket. Det var en normal jordbærsesong i år, så det lover godt for neste år, sier Pål Westby, kategoridirektør for drukt og grønt i NorgesGruppen.

Nye produksjonsmetoder
Mesteparten av økningen skyldes såkalt «table-top»-produksjon. Altså at jordbærene dyrkes i kasser som er hevet over bakken slik at bærene kan plukkes stående. Det gir mer forutsigbare avlinger og enklere plukking. Dersom det legges et tak over disse, øker avlingen enda mer fordi det beskytter jordbærene mot styrtregn og hagl.

– De nye metodene krever investeringer, men de forlenger også sesongen i begge ender ganske mye. Det gjør også at man kan dyrke flere steder i landet, også lengst nord, sier Westby.

Målet er at norsk jordbær blir tilgjengelig over en mye større del av året, og at sesongen kan starte tidligere enn i dag.

– For å nå ønsket målsetting om 50 prosent økning, må produksjonen betydelig opp i høysesong, og vi mener at importbærene i mai og juni også kan erstattes med norske bær fremover, sier han.

Vil øke tilgjengeligheten
De siste årene har kvaliteten, tilgjengeligheten og utvalget av norske jordbær gått ned, og målet nå er å få norske jordbær tilbake i verdensklasse. Initiativet vil øke norsk jordbærproduksjon betydelig, og gi produsentene forutsigbarhet. I kommende sesong satses det på fire hovedsorter av jordbær: Malwina, Saga, Favori og Korona. Disse utgjør totalt rundt 90 prosent av produksjonen.

Ifølge en undersøkelse fra Opplysningskontoret for Frukt og Grønt (OFG) sommeren 2022 sier 87 prosent av nordmenn at de synes smaken på norske jordbær er best. I samme undersøkelse kommer det frem at 70 prosent mener at det ikke blir noen sommer uten norske jordbær.

Kontakter

Bilder

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom