Lofoten er godkjent som bærekraftig reisemål

- Vi gratulerer Lofoten med Merket for bærekraftig reisemål. De har vært gjennom en lang og grundig prosess der de gjennom et bredt samarbeid, grundige målinger og kartlegginger har jobbet for en samlende og god reiselivsutvikling. Til tross for at det er en ekstrem tid for reiselivet er det gledelig å se at reisemål satser fullt på å utvikle seg i en mer bærekraftig retning. Det er bra for lokalbefolkningen, for reisemålene selv, for miljøet, og for gjestene. Slik styrkes næringen i konkurransen om stadig mer bevisste turister, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge.
Suldal får også tildelt merket i dag. De to reisemålene skulle møte næringsminister Iselin Nybø i Oslo og få diplom for oppnådd milepæl, men møtet er utsatt på grunn av smittesituasjonen.
Merkeordningen er et verktøy for strategisk planlegging, iverksetting og måling av arbeidet med bærekraftig reiselivsutvikling over tid. Både næring, lokalsamfunn og kommuner deltar og bidrar i arbeidet. Prosessen frem mot første godkjenning tar cirka to år, deretter må reisemålet fortsette målinger og god styring, og hvert tredje år må reisemålet godkjennes på nytt.
Lofoten
- Vi er en hel region som har jobbet i lang tid for å oppnå merket som et bærekraftig reisemål. Men det er nå jobben begynner. Vi har satt et nullpunkt og skal jobbe beinhardt i tre år med å forbedre indikatorene og det vi har jobbet med siden 2017. At vi nå har oppnådd merket er både inspirerende og motiverende, og gir oss en tydelig retning fremover, sier Line Renate Samuelsen, daglig leder i Destination Lofoten.
Det er jobbet aktivt på tvers av Lofoten-samfunnet gjennom hele prosessen, med grundig kartlegging. Prosjektet har omfattet innbyggerundersøkelse, gjesteundersøkelse og arbeid med reiselivsnæringen for å få deres respons. I 2019 var det om lag én million gjestedøgn i Lofoten. Befolkningen er derfor vant til å ta imot mange gjester og kjenner reiselivets ulike sider.
Fakta om ordningen:
For å oppnå merket første gang må reisemålet bevise at det jobber målrettet for å tilby unike opplevelser på grunnlag av stedets kultur, historie, ressurser og kulturarv, samtidig som man jobber med å begrense den negative effekten turisme kan medføre.
Arbeidet er også reiselivets måte å samle data og indikatorer som inngår i rapportering om FNs bærekraftsmål på.
Merkeordningen bygger på internasjonale standarder for hvordan et reisemål kan sikre bedre grep om egen retning og utvikling i et samspill mellom reiseliv, kommune og lokalsamfunn. Oppnådd merke er likevel kun en milepæl. Merket er gyldig i tre år fra godkjenning, og for å opprettholde merket må reisemålet oppdatere sin besvarelse og levere tydelig forbedring på 104 indikatorer.
Lenker:
Om Merket for bærekraftig reisemål:
https://www.visitnorway.no/innsikt/brekraftig-reisemaalsutvikling/
https://www.visitnorway.no/om-norge/baerekraftig-reiseliv/
Kontaktpersoner
Ingunn Sørnes, spesialrådgiver bærekraftig reiseliv i Innovasjon Norge, e-post
insor@innovasjonnorge.no, tlf. +47 957 78 663.
Line Renate Samuelsen, daglig leder i Destination Lofoten, e-post line@visitlofoten.no, tlf. 922 46 956.
Bilder






Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Innovasjon Norge og DNV med viktige havvindavtaler i Japan3.6.2025 13:56:47 CEST | Pressemelding
Det strømmer inn store eksportinntekter fra norsk havvindindustri, estimert til nærmere 50 milliarder kroner i år. I Japan signerte Innovasjon Norge i dag en avtale med et stort havvindnettverk. Samtidig undertegnet DNV en tilsvarende avtale.
Norges dag på verdensutstillingen i Osaka2.6.2025 17:57:51 CEST | Pressemelding
I dag ble det feiret Norges Dag på verdensutstillingen i Osaka. Utenriksminister Espen Barth Eide ledet en stor næringslivsdelegasjon, og Kongsberg signerte avtale med japansk selskap for å utvikle et banebrytende navigasjonssystem.
Ny eksportdirektør i Innovasjon Norge1.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Eva Camerer har fått jobben som direktør for eksport og Invest in Norway. Hun får dermed blant annet ansvar for Innovasjon Norges internasjonale kontorer.
Recuro får 22 millioner til kjemisk plastgjenvinning30.5.2025 10:33:32 CEST | Pressemelding
Finansiering fra Innovasjon Norge gjør at Ålesund-selskapet Recuro kan starte å utvikle den første av fem reaktormoduler for kjemisk plastgjenvinning.
– Vi bør ha 10.000 høyvekstbedrifter i Norge12.5.2025 14:28:59 CEST | Pressemelding
Norge har over 5000 høyvekstbedrifter, viser en rapport som Innovasjon Norge lanserer i dag. Dette tallet bør dobles, mener Innovasjon Norge-sjef Håkon Haugli.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom