LO Stat vil løfte alle i tariffoppgjøret i staten

LO Stats hovedkrav i årets tariffoppgjør i er et lønnsløft for alle LO-forbundenes medlemmer i staten.
Leder i LO Stat, Egil André Aas.

Tariffoppgjøret i staten blir i formiddag innledet med overlevering av krav. Og fra LO Stat er hovedkravene: Reallønnsvekst for alle, kompensasjon for mindrelønnsutvikling i forhold til industrien i inneværende tariffperiode, en generell lønnsutjevning, minske forskjellen mellom kvinner- og menns lønn, samt ivareta de lavest lønte arbeidstakerne.

LO Stat krever at disponible midler i årets lønnsoppgjør gis som generelt kronetillegg på hovedlønnstabellen med virkning fra 1.mai 2022.

I tråd med industrien.

Frontfaget endte med en samlet ramme for oppgjøret på 3,7 prosent.

Det blir et spesielt lønnsoppgjør i år. Høye strømpriser og sterk prisvekst, samt en pågående krig i Ukraina har ført til en uoversiktlig situasjon. Det vi imidlertid vet, er at det som skjer rundt oss biter i lommeboka for folk flest. Og det er de som tjener minst som rammes hardest. Det må vi ha med oss i disse forhandlingene sier Egil André Aas, leder i LO Stat.

– Samtidig er det slik at vi også må ta hensyn til frontfagsmodellen. Den har tjent landet godt, og skal fortsatt danne grunnlaget for tariffoppgjørene. Ingen vil tjene på at noen stikker i fra. Dessverre har vi sett at ikke alle har tatt dette innover seg. Når for eksempel ledere og ansatte i finansnæringen får tillegg som langt overgår det vanlige folk får, er det en trussel mot frontfagsmodellen. Dette kan ikke fortsette, sier Aas.

Fordelingen er viktig.

Han peker samtidig på at tariffoppgjør ikke bare handler om størrelsen på lønnspotten, men like mye om hvordan lønnsmidlene fordeles.

I staten har vi sett eksempler på at noen får store tillegg i lokale forhandlinger, mens andre må nøye seg med det det vi blir enige om sentralt. Vi mener at dette er både urettferdig og usolidarisk. Det er hovedårsaken til at vi vil slåss for at de disponible midlene gis som sentrale kronetillegg. På den måten blir alle ivaretatt. Jeg håper arbeidsgiver også ser dette poenget. Vi skal være et samlet lag i staten, og da er en slik lønnsfordeling både nødvendig og klok, sier Aas.

Ikke bare lønn.

Årets oppgjør er et hovedoppgjør. Det innebærer at det ikke bare skal forhandles om lønn. Hovedtariffavtalen i sin helhet åpnes for forhandlinger. Staten vil som arbeidsgiver ha sine krav, mens arbeidstakerne har sine prioriteringer. Under pandemien har mange statstilsatte hatt hjemmekontor, og skillet mellom arbeid og fritid har blitt utfordret.

For det første må det være slik at hjemmekontor skal være frivillig. Normalarbeidsdagen skal respekteres og fortsatt sikre en god balanse mellom jobb og fritid. Det betyr at det må gjøres et arbeid for å sikre at dette er regelen også i framtida, sier Aas.

For ytterligere kommentarer:

Egil André Aas, leder i LO Stat: 928 40 455

Stein Syrstad, kommunikasjonsansvarlig: 906 89 882

Leder i LO Stat, Egil André Aas.

Om LO Stat

Møllergt. 10

23 06 83 00http://www.lostat.no

LO Stat jobber for et seriøst, trygt og godt arbeidsliv for alle. LO Stat er en samlende kraft i staten og Spekter, med 19 LO-forbund og 100.000 medlemmer i ryggen. LO Stat viktigste oppgave er å forhandle lønn og rettigheter på vegne av forbundenes medlemmer i staten og Spekter. Vedtektene sier at LO Stats skal «virke for medlemmenes faglige, sosiale og økonomiske fellesinteresser». LO Stat skal dermed forsvare forbund og medlemmers interesser og rettigheter på alle plan.

Følg pressemeldinger fra LO Stat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra LO Stat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra LO Stat