LO skuffet over utsettelse

- Det er skuffende at utbyggingen av Wisting-feltet blir utsatt. Denne utbyggingen er viktig for kompetanse og kapasitet også i leverandørindustrien, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik i forbindelse med at Equinor og partnerne torsdag offentliggjorde at de utsetter investeringsbeslutningen for Wisting-prosjektet.

- Disse leverandørbedriftene har den kompetansen og de ressursene som skal brukes til utbygging av havvind. Skal vi klare overgangen til det grønne skiftet er det viktig at disse bedriftene fortsatt har oppdrag. Derfor er store prosjekter som Wisting viktige, sier hun videre.

LO-lederen understreker at utbygging av feltet blir svært viktig for aktivitet og arbeidsplasser i Nord-Norge. LO har presset på for større ringvirkninger av prosjektene, og er bekymret for arbeidsplasser i nord, nå som en utsettelse er besluttet.

- Forholdene må nå legges til rette for annen industrivekst i nord. Vi må få større fart på utbygging energiforsyning, av linje og nett i Finnmark. Når det skal bygges ut vindkraft og hydrogen er vi avhengig av at de får mer nettkapasitet slik at vi får krafta frem der vi skal bruke den, avslutter Hessen Følsvik.

Kontaktperson:

Ragnhild Aasen Jacobsen